Hvilke motiver er mest sentrale for samarbeid mellom humanitære organisasjoner og deres hovedsamarbeidspartnere? : en casestudie av samarbeid mellom humanitære organisasjoner og bedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169655Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med studien er å analysere humanitære organisasjoner og bedrifters motiver for
å samarbeide med hverandre. I studien analyseres likheter og ulikheter mellom motivene,
hvorvidt bedriftene mener at samarbeidene kan gi dem konkurransefortrinn, og hvordan
samarbeidene kan utvikles og utnyttes i større grad. Problemstillingen studien besvarer er
”Hvilke motiver er mest sentrale for samarbeid mellom humanitære organisasjoner og
deres hovedsamarbeidspartnere?”
Studien viser at de humanitære organisasjonenes motiver for å samarbeide med deres
samarbeidspartnere hovedsakelig er eksternt motivert da de fortrinnsvis samarbeider for å
få økonomiske midler til sine formål. Bedriftenes mest sentrale motiver for samarbeid
med humanitære organisasjoner er både interne og eksterne motiver, mens filantropiske
motiver er bakenforliggende motiver. Dersom bedriftenes kunder har tillitt til bedriftens
filantropiske og interne motiver for samarbeidet kan bedriften oppnå konkurransefortrinn,
men om dette ikke er tilfelle og egeninteresse i samarbeidet kommuniseres kan bedriften
stå ovenfor en konkurranseulempe. Det er store utvikling og utnyttingsmuligheter i
samarbeidene.