• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan vil egenskaper ved ansettelsesrelasjonen påvirke jobbtilfredshet, tilhørighet og intensjon om å slutte? : en casestudie av IT-konsulenter på langtidsprosjekter

Undlien, Julie; Granquist, Kristine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Undlien og Granquist 2012.pdf (2.548Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169711
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Denne masterutredningen studerer problemstillinger relatert til ansettelsesforholdet i trepartsrelasjoner i konsulentbransjen. Oppgaven fokuserer på IT-konsulenter som sitter på langtidsprosjekter, hvor vi ser på ulike egenskaper ved ansettelsesforholdet som påvirker jobbtilfredshet, tilhørighet og en intensjon om å slutte.

Studien tar utgangspunkt i to store prosjekter hos et konsulentselskap i Oslo som, i likhet med mange i bransjen, møter utfordringer knyttet til å utvikle og beholde dyktige kunnskapsmedarbeidere. Vi har utført kvalitative intervjuer med åtte respondenter tilknyttet prosjektene som innehar stillinger på ulike nivåer i Selskapet. Formålet med utredningen er for det første å avdekke empiriske funn som besvarer problemstillingen, for det andre vil vi definere hypoteser for videre forskning og for det tredje vil vi foreslå tiltak til hvordan Selskapet bedre kan møte utfordringene vi avdekker.

Studien har et utforskende design med en induktiv tilnærming. Empirien er basert på en kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer med seniorkonsulenter, sjefskonsulenter og prinsipaler i selskapet.

Noen av de viktigste funnene er at forhold som forutsigbarhet, fleksibilitet, lojalitetsproblemer, evalueringskriterier og oppmerksomhet fra ledelsen alle påvirker jobbtilfredshet, men på ulike måter. Samarbeid med konkurrenter, fysisk distanse til arbeidsgiver og forhold til kunden påvirker tilhørighet i ulik grad. Til sist ser vi at tidspunk for avdelingsmøter og kontaktnett i kundeorganisasjonen er blant forholdene som kan påvirke en intensjon om å slutte.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit