Lokal og nasjonal prising i norske dagligvarekjeder
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169841Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Prising er et strategisk virkemiddel i kampen om markedsandeler blant norske dagligvarekjeder. Lokal og nasjonal prising er ulike tilnærminger. Ved lokal prising avhenger pris av etterspørsel og konkurranse i det enkelte marked; kjedene utnytter at butikkene betraktes som geografisk differensierte, og setter ulike priser på butikknivå. Alternativt setter kjedene nasjonale priser som er like for alle kjedenes butikker.
Norge har den høyeste konsentrasjonen av dagligvarekjeder i Europa; fire aktører har en samlet markedsandel på tilnærmet 100 prosent. Undersøkelsen vi foretar ser på omfanget av lokal og nasjonal prising i dagligvarekjeden REMA 1000. Prisene kartlegges ved et kvantitativt studie i Oslo og Bergen. Vi vurderer i hvilken grad prisvariasjon kan forklares med endringer i henholdsvis konkurranseintensitet og etterspørsel.
Hvorvidt lokal eller nasjonal prising er mest lønnsomt, betinges av størrelsen på markedet og graden av oppfattet substituerbarhet mellom produktene. Vi finner betydelige prisvariasjoner blant like dagligvarer i ulike butikker. Det er indikasjoner på at REMA 1000 benytter både lokal og nasjonal prising.