• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon og insentiver : betydningen av oppgavens karakter for effekten av insentiver

Langenes, Ole Johan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Langenes_2013.pdf (2.943Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169855
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Denne utredningen tar for seg betydningen av en oppgaves karakter for effekten av insentiver. Formålet er å undersøke om motivasjon for en oppgave kan ha betydning for hvordan insentivering fungerer. I teoridelen presenteres den klassiske Prinsipal-Agent-modellen, som stammer fra standard økonomisk teori. I standardmodellen snakker man kun om ytre motivasjon. I påfølgende del blir derfor begrepene indre motivasjon og crowding-out-effekten presentert. Med det som grunnlag blir det utarbeidet en utvidet Prinsipal-Agent-modell som inkluderer indre motivasjon og som viser hvordan crowding-out-effekten kan virke inn ved insentivering.

Ulike oppgaver gir forskjellig grad av indre motivasjon. Med dette til grunn presenteres et eksperiment som er gjennomført med 282 respondenter online gjennom Amazon Mechanical Turk (MTurk). I eksperimentet blir respondentene randomisert i fire treatments. Treatment 1 og 2 inneholder en IQ-test, mens treatment 3 og 4 består av finn-tall-oppgaver. Betalingsstrukturen er eneste forskjell mellom treatmentene som har samme oppgavetype. Mens man i T1 og T3 har en fast betaling på 3 USD for å løse oppgavene, får man i T2 og T4 i tillegg en bonus på 2 cent per korrekt svar. Med alle spørsmål korrekt besvart, vil bonusen summere seg til 30 cent eller 10 % av fastlønnen. Det er således en lav insentivlønn som introduseres.

Hovedhypotesen i utredningen er at insentiver gir økt innsats ved finn-tall-oppgavene, mens innsatsen for IQ-testen forblir uendret. Fra hypotesetesting og individuelle regresjoner finner man isolert sett signifikante effekter som støtter dette, mens man fra en samlet regresjonsanalyse ikke får tilsvarende signifikante resultat. Hovedfunnet er derfor at en ikke kan påstå at det er signifikant forskjell i påvirkningen fra insentivene. Resultatene viser likevel at det finnes en tydelig effekt i retning av at insentiver fungerer dårligere når respondentene har høy indre motivasjon for oppgaven. Det vil derfor være hensiktsmessig å ta hensyn til oppgavetypen ved utarbeidelse av bonussystem.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit