Show simple item record

dc.contributor.authorNazir, Samina
dc.date.accessioned2012-12-12T08:41:59Z
dc.date.available2012-12-12T08:41:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169971
dc.description.abstractDenne masterutredningen tar for seg hvordan sosiale medier kan benyttes til rekruttering av medarbeidere i norske bedrifter. Man ser en voksende trend for dette utenfor Norges grenser. Undersøkelser viser at mye tyder på at sosial media rekruttering også vil øke i omfang her i landet og at tilstedeværelse på sosiale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook stadig blir viktigere. Man ser også en økning blant jobbsøkere som benytter sosiale medier til å orientere seg i jobbmarkedet. Utredningen tar for seg positive og negative sider med sosial media rekruttering. Det fremkommer at man må ta et bevisst valg når det gjelder strategi. Enten må man velge å være aktiv, eller bare legge det bort. Det anses ikke som hensiktsmessig å prøve å bruke sosiale medier til rekruttering dersom det ikke foreligger en bevisst plan på hvorfor man skal gjøre det, hvordan man skal gjøre det og hva man skal gjøre.. Data er samlet inn gjennom 15 intervjuer med 17 respondenter, fordelt på 2 grupper. Gruppe A består av fagpersoner som på en eller annen måte har kjennskap og gjerne erfaring med sosial media rekruttering. Gruppe B består av de som er ansvarlig for rekruttering eller sosiale medier, i ledende norske bedrifter i sin bransje. Jeg har valgt ut bedrifter som alle har kjennskap til sosial media rekruttering, men er i ulike faser når det gjelder bruken av det. Noen bruker det ikke aktivt i dag, men har et ønske om å lære mer om det. Andre har begynt å bruke det og har forskjellig grad av erfaringer å vise til. Det er likevel ingen som er utlært på dette området. Det alle har til felles, er at de synes det er spennende, og mener det vil bli en del av rekrutteringsprosessen fremover. Man tror ikke at sosial media rekruttering vil kunne ta over for andre tradisjonelle metoder for rekruttering. Analysen fra intervjuene er benyttet til å si noe om hvordan sosial media rekruttering kan gjennomføres i praksis.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectrekrutteringno_NO
dc.subjectstrategi og ledelse
dc.titleBruk av sosiale medier i rekruttering : en empirisk studieno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record