Behandling av bomavgifter i konseptvalgsutredninger : i henhold til økonomisk teori?
dc.contributor.author | Nordstrøm, Christina Oma | |
dc.date.accessioned | 2011-10-13T13:00:34Z | |
dc.date.available | 2011-10-13T13:00:34Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/170004 | |
dc.description.abstract | Det er tydelig at det er store mangler ved behandlingen av optimale bomavgifter i konseptvalgsutredninger. I denne oppgaven blir det vist at det mulig å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten betraktelig dersom avgiftene optimaliseres. Ved å skille mellom ulike reiseformål vil det i Nedre Glommaregionen være mulig å øke lønnsomheten, for lette kjøretøy, med nesten 265 millioner kroner årlig. Dersom vi ikke skiller mellom ulike reiseformål vil det være mulig å øke lønnsomheten med nesten 70 millioner kroner årlig. Det bør derfor være en prioritering å utlede de optimale bomavgiftene i fremtidige konseptvalgsutredninger. Et minimums krav bør være en scenarioanalyse der alternative satser blir utledet. En slik enkel analyse kan avdekke mange viktige forhold om den optimale prisen. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.title | Behandling av bomavgifter i konseptvalgsutredninger : i henhold til økonomisk teori? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Master Thesis [4372]