• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skipsfinansiering i Kina : norske rederiers muligheter for å få kinesisk finansiering for skip helt eller delvis bygget i Kina

Lorentzen, Kristin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lorentzen_2013.pdf (1.702Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170048
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Formålet

med

utredningen

er

å

vurdere

hvilke

muligheter

norske

rederier

har

for

å

få

kinesisk

finansiering

for

skip

helt

eller

delvis

bygget

i

Kina.

Den

kinesiske

skipsbyggingsindustrien

har

ekspandert

kraftig

det

siste

tiåret

og

er

i

dag

verdens

ledende

skipsbyggingsnasjon.

40%

av

verdens

nybygg

i

tonnasje

produseres

i

Kina.

Kinesisk

skipsfinansiering

er

imidlertid

ikke

utbredt

i

Vesten

til

tross

for

at

det

har

vært

vanskelig

å

skaffe

kapital

i

Europa

etter

finanskrisen

og

Kina

besitter

betydelige

finansielle

ressurser.

Innledningsvis

presenteres

shippingnæringen

og

metoder

for

skipsfinansiering.

Siden

bygging

av

skip

er

en

betingelse

for

finansiering

i

Kina,

har

jeg

kort

behandlet

årsakene

til

at

Kina

har

blitt

verdensledende

som

skipsprodusent

og

hvilke

utfordringer

Kina

står

overfor

dersom

de

skal

beholde

denne

posisjonen.

I

utgangspunktet

er

det

gode

muligheter

for

å

oppnå

kinesisk

finansiering

for

skip

bygget

i

Kina,

jamfør

kravene

og

betingelsene

i

avsnitt

8.5.

Disse

er

i

det

vesentlige

i

tråd

med

OECD-­‐kravene

som

praktiseres

ved

finansiering

i

Europa.

En

typisk

låneavtale

er

en

mellom-­‐

eller

langtidsfinansiering

med

eksportkredittgaranti

fra

Sinosure

og

lån

tilbudt

av

Cexim

Bank

eller

CDB.

Årsaken

til

at

kinesisk

finansiering

ikke

er

mer

utbredt

kan

skyldes

flere

faktorer.

Mangelfull

informasjon

fra

kinesiske

finansieringsinstitusjoner

fører

til

at

vestlige

rederier

ikke

har

kunnskap

om

finansieringsordningene.

Tidligere

har

ikke

vilkårene

vært

konkurransedyktige.

Mange

stiller

spørsmål

til

soliditeten

i

det

kinesiske

banksystemet.

Det

er

generelt

uforutsigbarhet

knyttet

til

avtaler

i

Kina

grunnet

statens

påvirkning

på

næringslivet,

viktigheten

av

bekjentskaper

og

mangel

på

kompetanse.

Dette

er

i

endring

og

Kina

kan

innen

kort

tid

bli

en

viktig

aktør

innen

internasjonal

skipsfinansiering.

Kina

lærer

av

Vesten

og

tilpasser

seg

vestlig

praksis,

det

fokuseres

på

merkevarebygging

og

internasjonal

kommunikasjon,

kinesiske

banker

har

vokst

til

å

bli

blant

verdens

største

og

det

private

næringsliv

øker

i

omfang

slik

at

statlig

påvirkning

reduseres.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit