Skipsfinansiering i Kina : norske rederiers muligheter for å få kinesisk finansiering for skip helt eller delvis bygget i Kina
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170048Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet
med
utredningen
er
å
vurdere
hvilke
muligheter
norske
rederier
har
for
å
få
kinesisk
finansiering
for
skip
helt
eller
delvis
bygget
i
Kina.
Den
kinesiske
skipsbyggingsindustrien
har
ekspandert
kraftig
det
siste
tiåret
og
er
i
dag
verdens
ledende
skipsbyggingsnasjon.
40%
av
verdens
nybygg
i
tonnasje
produseres
i
Kina.
Kinesisk
skipsfinansiering
er
imidlertid
ikke
utbredt
i
Vesten
til
tross
for
at
det
har
vært
vanskelig
å
skaffe
kapital
i
Europa
etter
finanskrisen
og
Kina
besitter
betydelige
finansielle
ressurser.
Innledningsvis
presenteres
shippingnæringen
og
metoder
for
skipsfinansiering.
Siden
bygging
av
skip
er
en
betingelse
for
finansiering
i
Kina,
har
jeg
kort
behandlet
årsakene
til
at
Kina
har
blitt
verdensledende
som
skipsprodusent
og
hvilke
utfordringer
Kina
står
overfor
dersom
de
skal
beholde
denne
posisjonen.
I
utgangspunktet
er
det
gode
muligheter
for
å
oppnå
kinesisk
finansiering
for
skip
bygget
i
Kina,
jamfør
kravene
og
betingelsene
i
avsnitt
8.5.
Disse
er
i
det
vesentlige
i
tråd
med
OECD-‐kravene
som
praktiseres
ved
finansiering
i
Europa.
En
typisk
låneavtale
er
en
mellom-‐
eller
langtidsfinansiering
med
eksportkredittgaranti
fra
Sinosure
og
lån
tilbudt
av
Cexim
Bank
eller
CDB.
Årsaken
til
at
kinesisk
finansiering
ikke
er
mer
utbredt
kan
skyldes
flere
faktorer.
Mangelfull
informasjon
fra
kinesiske
finansieringsinstitusjoner
fører
til
at
vestlige
rederier
ikke
har
kunnskap
om
finansieringsordningene.
Tidligere
har
ikke
vilkårene
vært
konkurransedyktige.
Mange
stiller
spørsmål
til
soliditeten
i
det
kinesiske
banksystemet.
Det
er
generelt
uforutsigbarhet
knyttet
til
avtaler
i
Kina
grunnet
statens
påvirkning
på
næringslivet,
viktigheten
av
bekjentskaper
og
mangel
på
kompetanse.
Dette
er
i
endring
og
Kina
kan
innen
kort
tid
bli
en
viktig
aktør
innen
internasjonal
skipsfinansiering.
Kina
lærer
av
Vesten
og
tilpasser
seg
vestlig
praksis,
det
fokuseres
på
merkevarebygging
og
internasjonal
kommunikasjon,
kinesiske
banker
har
vokst
til
å
bli
blant
verdens
største
og
det
private
næringsliv
øker
i
omfang
slik
at
statlig
påvirkning
reduseres.