Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLorentzen, Kristin
dc.date.accessioned2013-08-14T08:36:04Z
dc.date.available2013-08-14T08:36:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170048
dc.description.abstractFormålet med utredningen er å vurdere hvilke muligheter norske rederier har for å få kinesisk finansiering for skip helt eller delvis bygget i Kina. Den kinesiske skipsbyggingsindustrien har ekspandert kraftig det siste tiåret og er i dag verdens ledende skipsbyggingsnasjon. 40% av verdens nybygg i tonnasje produseres i Kina. Kinesisk skipsfinansiering er imidlertid ikke utbredt i Vesten til tross for at det har vært vanskelig å skaffe kapital i Europa etter finanskrisen og Kina besitter betydelige finansielle ressurser. Innledningsvis presenteres shippingnæringen og metoder for skipsfinansiering. Siden bygging av skip er en betingelse for finansiering i Kina, har jeg kort behandlet årsakene til at Kina har blitt verdensledende som skipsprodusent og hvilke utfordringer Kina står overfor dersom de skal beholde denne posisjonen. I utgangspunktet er det gode muligheter for å oppnå kinesisk finansiering for skip bygget i Kina, jamfør kravene og betingelsene i avsnitt 8.5. Disse er i det vesentlige i tråd med OECD-­‐kravene som praktiseres ved finansiering i Europa. En typisk låneavtale er en mellom-­‐ eller langtidsfinansiering med eksportkredittgaranti fra Sinosure og lån tilbudt av Cexim Bank eller CDB. Årsaken til at kinesisk finansiering ikke er mer utbredt kan skyldes flere faktorer. Mangelfull informasjon fra kinesiske finansieringsinstitusjoner fører til at vestlige rederier ikke har kunnskap om finansieringsordningene. Tidligere har ikke vilkårene vært konkurransedyktige. Mange stiller spørsmål til soliditeten i det kinesiske banksystemet. Det er generelt uforutsigbarhet knyttet til avtaler i Kina grunnet statens påvirkning på næringslivet, viktigheten av bekjentskaper og mangel på kompetanse. Dette er i endring og Kina kan innen kort tid bli en viktig aktør innen internasjonal skipsfinansiering. Kina lærer av Vesten og tilpasser seg vestlig praksis, det fokuseres på merkevarebygging og internasjonal kommunikasjon, kinesiske banker har vokst til å bli blant verdens største og det private næringsliv øker i omfang slik at statlig påvirkning reduseres.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfinansiell økonomino_NO
dc.titleSkipsfinansiering i Kina : norske rederiers muligheter for å få kinesisk finansiering for skip helt eller delvis bygget i Kinano_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580::Ship technology: 582no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel