• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av frasalg på aksjonærverdi : en empirisk studie av det skandinaviske markedet

Solbu, Kristin Aukrust; Nygård, Thea Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Solbu_Nygaard_reduced_2013.pdf (4.118Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/170202
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke effekten av frasalg på aksjonærenes verdi, samt hvilke faktorer som kan forklare den eventuelle verdiendringen. Vi undersøker

selskapets unormale avkastning i perioden rundt annonsering, og tester innvirkningen utvalgte karakteristika har på den observerte verdiendringen. Studien tar utgangspunkt i frasalg utført

på det skandinaviske markedet i tidsperioden 1. januar 2000 til 31. desember 2011. Utvalget

består av 204 transaksjoner.

I studien observeres en positiv verdieffekt ved annonsering av frasalg. I dagene rett før annonsering øker den unormale avkastningen, før den største effekten vises på

annonseringsdagen. Dette medfører at unormal avkastning er statistisk signifikant større enn null på annonseringstidspunktet og for dagene i forkant av annonseringen. Ved bruk av to-utvalgstest og variansanalyse, studeres det hvilke faktorer som kan forklare

den observerte verdiøkningen. Vi viser at industriell relasjon mellom kjøper og solgt enhet er en karakteristika som bidrar til økt aksjonærverdi. Videre observeres det at frasalg hvor den solgte enheten tidligere har vært oppkjøpt oppnår en lavere unormal avkastning ved annonsering. En annen faktor som har negativ betydning for aksjonærverdien, er usikkerhet knyttet til ferdigstillelse av en transaksjon. I midlertid reagerer markedet positivt når selskaper med finansielle problemer foretar frasalg. Vi observerer også at selgers markedsverdi og transaksjonens relative størrelse er karakteristika har innvirkning på unormal avkastning på annonseringstidspunktet. Derimot finner vi ikke indikasjoner på at faktorer som industriell relasjon mellom selger og solgt enhet, endring av geografisk fokus og solgt enhets lokalisering påvirker verdieffekten.

Avslutningsvis viser en multippel regresjon effekten av alle karakteristika samtidig.

Transaksjonens relative størrelse og hvorvidt den solgte enheten tidligere har vært oppkjøpt er de eneste faktorene som kan forklare den observerte unormale avkastningen i denne analysen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit