Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidissen, Janne Cathrine
dc.date.accessioned2007-09-13T08:03:15Z
dc.date.available2007-09-13T08:03:15Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170217
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg en entreprenørbedrift lokalisert på Østlandet, nærmere bestemt i Sarpsborg. Bedriften har siden 1995 gått fra å være et lite byggmesterfirma til å bli et lønnsomt og godt drevet entreprenørfirma med en omsetning på over kr. 200 millioner. Bedriftsledelsen ønsker fortsatt lønnsom vekst i fremtiden, men føler nå at maksimal ressursutnyttelse er nådd. De ønsker derfor å se på ulike muligheter til valg for fortsatt vekst og utfordringene ved de ulike alternativene. For å kartlegge bedriftens utfordringer og muligheter foretok jeg noen analyser. For å se på forholdene innad i bedriften valgte jeg å gjøre en VRIO-analyse. Her kom det frem hvilke ressurser bedriften besitter, men også noen de mangler. Bakgrunnen for analysen var å avdekke om bedriften har ressurser som skaper konkurransefortrinn. Videre så jeg på den eksterne delen av bedriften, det vil si det som kjennetegner markedet bedriften opererer i. I denne eksterne delen benyttet jeg to modeller, PEST-analysen og Porters femkrefter modell. PEST-analysen har liten strategisk verdi, men visste hvordan bedriftens omgivelser er med tanke på fremtiden. Bakgrunnen for Porters femkrefter modell var å avdekke i hvilken grad konkurranseforholdene i markedet påvirker selskapets valg av strategier. Svarene fra analysedelen ble deretter knyttet opp mot ulike strategiske valg bedriften ser på som aktuelle for fortsatt lønnsom vekst. Her skiller jeg mellom vekst i eksisterende marked og ekspansjon. Innenfor vekst så jeg på oppkjøp, organisk vekst, opprettelse av datterselskap, eierskapsstruktur og andre strukturelle endringer. Innenfor ekspansjon så jeg på de ulike alternativene geografisk utvidelse, diversifisering og vertikal integrasjon. Dette bunnet så ut i en konklusjon om hva som synes mest hensiktsmessig for bedriften å satse på fremover.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi, organisasjon og ledelseen
dc.titleStrategisk analyse av en bedrift i entreprenørbransjen : en studie av Ove Skår ASen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel