Regnskapsanalyse og verdsettelse av Media Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170281Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student Papers [69]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å gjøre en fundamental regnskapsanalyse av de fire
mediehusene Aftenposten AS, Bergens Tidende AS, Fædrelandsvennen AS og Stavanger
Aftenblad ASA. Disse selskapene har planer om å fusjonere og danne mediekonsernet Media
Norge.
Jeg har gjennom strategisk regnskapsanalyse og regnskapsanalyse av historiske tall utarbeidet
et framtidsregnskap. Videre har jeg ved hjelp av de utarbeidede framtidsregnskapene estimert
nåverdien til det enkelte selskap. For å beregne nåverdien har jeg benyttet en
verdsettelsesmodell hvor jeg diskonterer framtidig superprofitt fra netto driftskapital til
nåverdier. Jeg har så slått sammen verdiestimatet for det enkelte mediehuset for å komme
fram til en verdi på det framtidige mediekonsernet. Mitt estimat for nåverdi av Media Norge
er 6,6 milliarder kroner.