Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVinje, Ann Kristin Næverdal
dc.date.accessioned2014-04-01T09:32:20Z
dc.date.available2014-04-01T09:32:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/193410
dc.description.abstractHensikten med denne masterutredningen har vært å operasjonalisere ”kunnskapsintensitet” på en bedre måte. For å gjøre dette har jeg tatt utgangspunkt i teori og empiri om kunnskapsintensitet. I første del av oppgaven har jeg sett på teori som tar for seg begrepet ”kunnskapsintensitet” eller andre begreper som beskriver intensiv bruk av kunnskap. Gjennomgangen har vist at dagens teoretiske tilnærming er sprikende og lite konsistent. Kartleggingen av teorien har gjort meg i stand til å lage en ny definisjon av ”kunnskapsintensitet”. Den nye teoretiske tilnærmingen har som hensikt å legge et bedre fundament for å måle begrepet ”kunnskapsintensitet”. I tillegg har jeg gjennomgått empiriske studier som måler begrepet kunnskapsintensitet. Gjennomgangen har gitt meg innsikt i hvordan begrepet har blitt målt tidligere. Observasjonene fra denne delen er at målingene ikke nødvendigvis måler det de skal. På bakgrunn av den nye teoretiske tilnærmingen har jeg analysert hvor godt målingene har klart å avdekke kunnskapsintensitet. Gjennomgangen av de empiriske målingene har lagt et utgangspunkt for å utarbeide en bedre operasjonalisering av begrepet. I siste del av oppgaven har jeg på bakgrunn av alt det ovenstående diskutert meg frem til hvordan jeg søker å måle kunnskapsintensitet på en bedre måte. Her vil jeg presenterer et nytt mål for å operasjonalisere ”kunnskapsintensitet”.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.titleKunnskapsintensitet : innhold og målingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel