Lønnsomhetsfaktorer i byggebransjen : en studie av hvilke faktorer som kan forklare ulik lønnsomhet mellom to kataloghusforhandlere
Abstract
Boligbyggebransjen er preget av lave marginer og stor konkurranse, samt stadig nye krav fra myndighetene. Lønnsomhet er derfor et viktig nøkkelord i bransjen, og av avgjørende betydning for å overleve. Målet med denne utredningen har derfor vært å undersøke hvilke faktorer som kan forklare forskjeller i lønnsomhet mellom Nordbohus-forhandlerne Nordbohus Modum AS og Arnesen Bygg AS.
Utredningens forskningsspørsmål er:
Hvilke ulike faktorer kan forklare forskjeller i lønnsomhet mellom forhandlere innenfor samme kjede?
Deltagende bedrifter i studien er Nordbohus-forhandlerne Arnesen Bygg AS og Nordbohus Modum AS. Studien er bygget opp som en komparativ casestudie, hvor Nordbohus Modum AS er en forhandler med god lønnsomhet og Arnesen Bygg AS er en forhandler med svak lønnsomhet. Vi har gått i dybden på områdene mål, organisasjonsmessige forhold, salg og salgsprosess samt prosjektstyring.
Vi konkluderer med at det finnes en rekke ulike faktorer som kan forklare forskjeller i lønnsomhet mellom de to forhandlerne. Disse faktorene er motivasjon, organisasjonsstruktur, eierskap, lokalisering, fokus på innsalg, håndtering av salg, prissetting, salg og markedsføring, kundetilfredshet, oppfølging, salg og kalkulasjon i prosjektplanleggingsfasen. Vi har funnet teoretisk støtte for at områdene mål, motivasjon, eksterne forhold, salg og salgsprosesser, markedsføring og sosiale medier samt prosjektstyring er faktorer som påvirker lønnsomheten i bedrifter.