Oppkjøpsannonseringer på Oslo Børs : en event-studie med fokus på kjøpers ekstraordinære avkastning
Abstract
Formålet med denne utredningen har vært å finne empirisk bevis for eventuell ekstraordinær avkastning forbundet med oppkjøpsannonseringer for kjøpere notert ved Oslo Børs.
For å oppnå dette har vi gjort en begivenhetsstudie av oppkjøpsannonseringer ved Oslo Børs. Vi har tatt for oss perioden 01/01/2004-01/01/2014.
Funnene våre viser at oppkjøp er forbundet med en signifikant ekstraordinær avkastning for norsknoterte foretak. Resultatene våre peker på at rykter før annonsering har en større effekt på den ekstraordinære avkastningen ved annonsering enn vi trodde på forhånd. Vi tror dette kan forklares ved at ryktene presenterer et mer attraktivt scenario enn annonseringen innfrir. Eventuelt kan det skyldes at det er en spesiell type observasjoner som ryktes. Andre interessante resultater innebefatter at vi finner at aksjer som oppgjørsform er forbundet med en signifikant høyere CAAR(-1,1) sammenliknet med andre oppgjørsformer. Vi finner også at året 2008 gav en signifikant lavere CAAR(-1,1) enn de andre årene i utvalget. Ved å eliminere observasjonene som var ryktet finner vi også at markedet verdsetter informasjon om et kommende oppkjøp positivt med sterk signifikans.