Hvordan skal en nystartet aktør etablere seg i et høyt regulert marked? : ta Villskudd inn i det norske alkoholmarkedet
Abstract
Denne utredningen tar for seg hvordan man kan etablere et nytt produkt og
selskap i det norske alkoholmarkedet. Oppgaven er til dels generisk av natur,
men er spesielt rettet mot Nordre Mangen Brenneri AS sitt produkt Villskudd.
Utredningen er basert på tre studier, både kvalitativt og kvantitativt. Grunnlaget
for oppgaven er en kvalitativ studie basert på semiMstrukturerte intervjuer med
sju personer fra alle deler av verdikjeden i det norske alkoholmarkedet. Disse
intervjuene gav et ganske konkret bilde av markedet. Makten i markedet sitter i
stor grad hos distributørene. Hvis produktet ikke er inne hos de store
distributørene er det nærmest umulig å få kritisk volum ut i markedet. Videre er
prosessen opp mot Vinmonopolet byråkratisk og kompleks. De har også strenge
føringer på hvordan man kommer inn i utsalgene og hva som kreves av
salgsvolum for å bli en del av basisutvalget.
Intervjuene gav oss grunnlaget for en spørreundersøkelse der vi ønsket å
undersøke forbrukernes preferanser når det kommer til alkohol. Vi fikk inn 119
komplette svar. Undersøkelsen bekreftet mange av de teoriene vi fikk ut av
intervjuene. Forbrukerne har i stor grad et optimistisk syn på sin egen
dømmekraft og upåvirkelighet når det kommer til valg av produkt de kjøper.
Videre ser det ut til at det er enkelte faktorer som har større påvirkning på
forbrukernes kjøpemønster enn andre; pris,.oppfattet.alkoholprosent.og smak.
Resultatet av utredningen er i stor grad spesifikt rettet mot Villskudd som
produkt, men vi mener og tror at mye av våre funn vil være særdeles til hjelp for
andre som ønsker å etablere nye produkter innenfor det norske
alkoholmarkedet, og da særdeles innenfor spritmarkedet. Konklusjonen på
oppgaven er en strukturert CanvasMmodell for Villskudd og en stegvis strategisk
plan for hvordan de best kan etablere seg i markedet.