Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHundevadt, Christian
dc.contributor.authorHanekamhaug, Jan Tallaksen
dc.date.accessioned2014-09-25T08:57:21Z
dc.date.available2014-09-25T08:57:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221564
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg hvordan man kan etablere et nytt produkt og selskap i det norske alkoholmarkedet. Oppgaven er til dels generisk av natur, men er spesielt rettet mot Nordre Mangen Brenneri AS sitt produkt Villskudd. Utredningen er basert på tre studier, både kvalitativt og kvantitativt. Grunnlaget for oppgaven er en kvalitativ studie basert på semiMstrukturerte intervjuer med sju personer fra alle deler av verdikjeden i det norske alkoholmarkedet. Disse intervjuene gav et ganske konkret bilde av markedet. Makten i markedet sitter i stor grad hos distributørene. Hvis produktet ikke er inne hos de store distributørene er det nærmest umulig å få kritisk volum ut i markedet. Videre er prosessen opp mot Vinmonopolet byråkratisk og kompleks. De har også strenge føringer på hvordan man kommer inn i utsalgene og hva som kreves av salgsvolum for å bli en del av basisutvalget. Intervjuene gav oss grunnlaget for en spørreundersøkelse der vi ønsket å undersøke forbrukernes preferanser når det kommer til alkohol. Vi fikk inn 119 komplette svar. Undersøkelsen bekreftet mange av de teoriene vi fikk ut av intervjuene. Forbrukerne har i stor grad et optimistisk syn på sin egen dømmekraft og upåvirkelighet når det kommer til valg av produkt de kjøper. Videre ser det ut til at det er enkelte faktorer som har større påvirkning på forbrukernes kjøpemønster enn andre; pris,.oppfattet.alkoholprosent.og smak. Resultatet av utredningen er i stor grad spesifikt rettet mot Villskudd som produkt, men vi mener og tror at mye av våre funn vil være særdeles til hjelp for andre som ønsker å etablere nye produkter innenfor det norske alkoholmarkedet, og da særdeles innenfor spritmarkedet. Konklusjonen på oppgaven er en strukturert CanvasMmodell for Villskudd og en stegvis strategisk plan for hvordan de best kan etablere seg i markedet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleHvordan skal en nystartet aktør etablere seg i et høyt regulert marked? : ta Villskudd inn i det norske alkoholmarkedetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.description.localcodenhhmas


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel