• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosessledelse og standardiserte pasientforløp : en kvalitativ casestudie av to norske sykehus

Hermansen, Ole Kristian; Salthaug, Espen Gilhuus
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masterthesis89.pdf (1.076Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/222759
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne masterutredningen har hatt til hensikt å undersøke hvordan norske sykehus praktiserer prosessledelse i forbindelse med standardiserte pasientforløp, forklare hvorfor de jobber på den måten de gjør og belyse hvilke gevinster ulike tilnærminger til arbeidet med standardiserte pasientforløp gir. Vi har basert oss på ti dybdeintervjuer med personer som jobber i, eller med utforming av, standardiserte pasientforløp ved to norske sykehus, samt dybdeintervjuer med to personer som innehar mye kunnskap om standardiserte pasientforløp og helsesektoren generelt. Gjennom studien har vi undersøkt motivasjon og bakgrunn for arbeidet med standardiserte pasientforløp, hvordan sykehusene legger til rette for arbeidet, hvordan man gjennomfører prosjekter for å utarbeide standardiserte pasientforløp, hvordan de standardiserte pasientforløpene forvaltes og hvilke effektene som sykehusene hittil har sett etter innføringen av standardiserte pasientforløp.

Analysen har avdekket at det er store forskjeller på hvor godt arbeidet med standardiserte pasientforløp er forankret hos ledelsen og hvor mye ressurser som settes av til arbeidet. Sykehuset Østfold tilnærmer seg arbeidet med standardiserte pasientforløp gjennom prosessledelse og ledelsen har avsatt resurser til aktivt å bygge prosessledelseskapasitet. De har en klar metodikk for prosjekter for utvikling av standardisert pasientforløp og støtte fra prosessveiledere til å gjennomføre dem. Ved Helse Stavanger mangler arbeidet med standardiserte pasientforløp ledelsesforankring, det er ikke et klart system for arbeidet og ansvaret for gjennomføring er delegert nedover i systemet. Metodikken for gjennomføring av prosjekter for standardiserte pasientforløp er uklar, men de får likevel gjennomført enkeltprosjekter som de føler gir gode resultater. Dette er sannsynligvis et resultat av engasjerte enkeltpersoner, ikke et system som tilrettelegger for suksess. Derfor vil det være vanskelig for Helse Stavanger å lykkes på lengre sikt med dagens tilnærming til arbeidet.

Forskning viser at standardiserte pasientforløp har effekter, og da særlig på kvalitet i pasientbehandlingen. Vi mener at å systematisk bygge prosessledelseskapasitet er en god tilnærming til arbeidet med standardiserte pasientforløp. Høy prosessledelseskapasitet legger til rette for suksess i arbeidet med standardiserte pasientforløp. En fellesnevner for å komme i gang vil uansett være at arbeidet med standardiserte pasientforløp må ha forankring i ledelsen, og at det settes av tid og ressurser til arbeidet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit