Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHermansen, Ole Kristian
dc.contributor.authorSalthaug, Espen Gilhuus
dc.date.accessioned2014-10-02T11:13:54Z
dc.date.available2014-10-02T11:13:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/222759
dc.description.abstractDenne masterutredningen har hatt til hensikt å undersøke hvordan norske sykehus praktiserer prosessledelse i forbindelse med standardiserte pasientforløp, forklare hvorfor de jobber på den måten de gjør og belyse hvilke gevinster ulike tilnærminger til arbeidet med standardiserte pasientforløp gir. Vi har basert oss på ti dybdeintervjuer med personer som jobber i, eller med utforming av, standardiserte pasientforløp ved to norske sykehus, samt dybdeintervjuer med to personer som innehar mye kunnskap om standardiserte pasientforløp og helsesektoren generelt. Gjennom studien har vi undersøkt motivasjon og bakgrunn for arbeidet med standardiserte pasientforløp, hvordan sykehusene legger til rette for arbeidet, hvordan man gjennomfører prosjekter for å utarbeide standardiserte pasientforløp, hvordan de standardiserte pasientforløpene forvaltes og hvilke effektene som sykehusene hittil har sett etter innføringen av standardiserte pasientforløp. Analysen har avdekket at det er store forskjeller på hvor godt arbeidet med standardiserte pasientforløp er forankret hos ledelsen og hvor mye ressurser som settes av til arbeidet. Sykehuset Østfold tilnærmer seg arbeidet med standardiserte pasientforløp gjennom prosessledelse og ledelsen har avsatt resurser til aktivt å bygge prosessledelseskapasitet. De har en klar metodikk for prosjekter for utvikling av standardisert pasientforløp og støtte fra prosessveiledere til å gjennomføre dem. Ved Helse Stavanger mangler arbeidet med standardiserte pasientforløp ledelsesforankring, det er ikke et klart system for arbeidet og ansvaret for gjennomføring er delegert nedover i systemet. Metodikken for gjennomføring av prosjekter for standardiserte pasientforløp er uklar, men de får likevel gjennomført enkeltprosjekter som de føler gir gode resultater. Dette er sannsynligvis et resultat av engasjerte enkeltpersoner, ikke et system som tilrettelegger for suksess. Derfor vil det være vanskelig for Helse Stavanger å lykkes på lengre sikt med dagens tilnærming til arbeidet. Forskning viser at standardiserte pasientforløp har effekter, og da særlig på kvalitet i pasientbehandlingen. Vi mener at å systematisk bygge prosessledelseskapasitet er en god tilnærming til arbeidet med standardiserte pasientforløp. Høy prosessledelseskapasitet legger til rette for suksess i arbeidet med standardiserte pasientforløp. En fellesnevner for å komme i gang vil uansett være at arbeidet med standardiserte pasientforløp må ha forankring i ledelsen, og at det settes av tid og ressurser til arbeidet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectcasestudienb_NO
dc.titleProsessledelse og standardiserte pasientforløp : en kvalitativ casestudie av to norske sykehusnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel