Samhandling i team : en studie av konsulenter i et professional service firm
Abstract
Formålet med vår utredning er å bidra til økt innsikt når det gjelder samhandling i team. Vi
vil studere sammenhengen mellom enkelte karakteristika ved konsulenter og samhandling i
team. Videre vil vi også forsøke å avdekke hvorvidt det er en sammenheng mellom
samhandling og prestasjoner. Når det gjelder prestasjoner vil vi studere innsats og kvalitet.
Vår utredning har tatt utgangspunkt i et konsulentselskap i Norge som omtales som et av ”de
fire store”. Vårt datamateriale er samlet inn gjennom FOCUS- programmet som har utført en
spørreundersøkelse i konsulentselskapet.
Vår analyse har avdekket flere interessante funn. Analysen viser at karakteristikkene
selvledelse og lojalitet hos konsulentene har en positiv sammenheng med samhandling i
team. Det at selvledelse har en positiv sammenheng med samhandling avviker fra tidligere
forsking. Videre finner vi en positiv sammenheng mellom lojalitet til konsulentselskapet og
samhandling i team. Dette samsvarer med eksisterende teori.
Vi finner i likhet med teori at det er en positiv sammenheng mellom samhandling og
prestasjoner, både når det gjelder innsats og kvalitet i arbeidet. Våre funn antyder også at
samhandling forklarer mer av variansen i innsats enn i kvalitet.