Show simple item record

dc.contributor.authorPaulsen, Hege
dc.date.accessioned2014-10-07T11:43:31Z
dc.date.available2014-10-07T11:43:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223299
dc.description.abstractI norsk bokbransje er det gitt fritak fra konkurranselovens §10 for bruk av bindende videresalgspris. Bransjen har selv utarbeidet d et de kaller Bokavtalen, som blant annet omhandler bruk av faste priser, leveringsplikt og ulike abo nnementsordninger for bokhandle nes innkjøp. Denne avhandlingen tar for seg hvordan bransjens konkurranseforhold påvirkes, og hvilke andre faktorer det legg es vekt på i konkurransen med andre markedsaktører, gitt forutsetningen om bindende videresalgspris i Bokavtalen. Jeg har intervjuet ledere i 12 bokhandler for å kartlegge deres syn på dagens konkurransesituasjon og holdning til Bokavtalen. Samtidig har je g innhentet datamateriale fra 339 konsumenter, for å undersøke deres generelle oppfatning av den norske bokbransjen og hvordan bokhandlenes konkurranseparametre påvirker deres forbruk. Informantene fra bokhandlene sa seg positive til Bokavtalen og mente de tte gir de beste forutsetningene for drift av bokhandel. De fortalte videre at fagkunnskap og service var de viktigste konkurransefaktorene gitt reguleringene som følge av Bokavtalen. Likevel er det kun én aktør som investerer i kompetanseheving for å øke fagkunnskapen blant sine ansatte. Respondentene i forbrukerundersøkelsen oppgir at dagens prisnivå er noe høyere enn hva de skulle ønske det var, men samtidig ligger betalingsviljen i Norge en god del høyere enn de frie prisene i Sverige. Det er delte men inger vedrørende utvalget i en gjennomsnittlig norsk bokhandel, men flere uttrykker misnøye med det de oppfatter som et sterkt bestselgerfokus. Det er også uenighet respondentene i mellom om hvorvidt de ansatte besitter en høy grad av fagkunnskap eller ikk e, men på en annen side ser det ut til at litterære anbefalinger fra personalet har lav kjøpsutløsende effekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnorsk bokbransjenb_NO
dc.subjectbokavtalenb_NO
dc.subjectbindende videresalgsprisnb_NO
dc.subjectkonkurranseforholdnb_NO
dc.subjectkonkurranseparametrenb_NO
dc.titleKonkurransen blant bokhandlene under fastprissystemet : en undersøkelse av konkurransefaktorer og hvordan konsumentene blir påvirket av dissenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.description.localcodenhhmas


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record