• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkurransen blant bokhandlene under fastprissystemet : en undersøkelse av konkurransefaktorer og hvordan konsumentene blir påvirket av disse

Paulsen, Hege
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis156.PDF (2.611Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223299
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
I norsk bokbransje er det gitt fritak fra konkurranselovens §10 for bruk av bindende

videresalgspris. Bransjen har selv utarbeidet d

et de kaller Bokavtalen, som blant annet

omhandler bruk av faste priser, leveringsplikt og ulike abo

nnementsordninger for

bokhandle

nes innkjøp.

Denne avhandlingen tar for seg hvordan bransjens konkurranseforhold påvirkes, og hvilke

andre faktorer det legg

es vekt på i konkurransen med andre markedsaktører, gitt

forutsetningen om bindende videresalgspris i Bokavtalen. Jeg har intervjuet ledere i 12

bokhandler for å kartlegge deres syn på dagens konkurransesituasjon og holdning til

Bokavtalen. Samtidig har je

g innhentet datamateriale fra 339 konsumenter, for å undersøke

deres generelle oppfatning av den norske bokbransjen og hvordan bokhandlenes

konkurranseparametre påvirker deres forbruk.

Informantene fra bokhandlene sa seg positive til Bokavtalen og mente de

tte gir

de beste

forutsetningene for drift

av

bokhandel. De fortalte videre at fagkunnskap og service var de

viktigste konkurransefaktorene gitt reguleringene som følge av Bokavtalen. Likevel er det

kun én aktør som investerer i kompetanseheving for å øke

fagkunnskapen blant sine ansatte.

Respondentene i forbrukerundersøkelsen oppgir at dagens prisnivå er noe høyere enn hva de

skulle ønske det var, men samtidig ligger betalingsviljen i Norge en god del høyere enn de

frie prisene i Sverige. Det er delte men

inger vedrørende utvalget i en gjennomsnittlig norsk

bokhandel, men flere uttrykker misnøye med det de oppfatter som et sterkt bestselgerfokus.

Det er også uenighet respondentene i mellom om hvorvidt de ansatte besitter en høy grad av

fagkunnskap eller ikk

e, men på en annen side ser det ut til at litterære anbefalinger fra

personalet har lav kjøpsutløsende effekt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit