Konkurransen blant bokhandlene under fastprissystemet : en undersøkelse av konkurransefaktorer og hvordan konsumentene blir påvirket av disse
Abstract
I norsk bokbransje er det gitt fritak fra konkurranselovens §10 for bruk av bindende
videresalgspris. Bransjen har selv utarbeidet d
et de kaller Bokavtalen, som blant annet
omhandler bruk av faste priser, leveringsplikt og ulike abo
nnementsordninger for
bokhandle
nes innkjøp.
Denne avhandlingen tar for seg hvordan bransjens konkurranseforhold påvirkes, og hvilke
andre faktorer det legg
es vekt på i konkurransen med andre markedsaktører, gitt
forutsetningen om bindende videresalgspris i Bokavtalen. Jeg har intervjuet ledere i 12
bokhandler for å kartlegge deres syn på dagens konkurransesituasjon og holdning til
Bokavtalen. Samtidig har je
g innhentet datamateriale fra 339 konsumenter, for å undersøke
deres generelle oppfatning av den norske bokbransjen og hvordan bokhandlenes
konkurranseparametre påvirker deres forbruk.
Informantene fra bokhandlene sa seg positive til Bokavtalen og mente de
tte gir
de beste
forutsetningene for drift
av
bokhandel. De fortalte videre at fagkunnskap og service var de
viktigste konkurransefaktorene gitt reguleringene som følge av Bokavtalen. Likevel er det
kun én aktør som investerer i kompetanseheving for å øke
fagkunnskapen blant sine ansatte.
Respondentene i forbrukerundersøkelsen oppgir at dagens prisnivå er noe høyere enn hva de
skulle ønske det var, men samtidig ligger betalingsviljen i Norge en god del høyere enn de
frie prisene i Sverige. Det er delte men
inger vedrørende utvalget i en gjennomsnittlig norsk
bokhandel, men flere uttrykker misnøye med det de oppfatter som et sterkt bestselgerfokus.
Det er også uenighet respondentene i mellom om hvorvidt de ansatte besitter en høy grad av
fagkunnskap eller ikk
e, men på en annen side ser det ut til at litterære anbefalinger fra
personalet har lav kjøpsutløsende effekt.