Effekten av digitale ordbøker i norsk skole: bedre språk eller tomme ord?
Master thesis
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- CELE - Master thesis [12]
Abstract
I denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut om bruk av digitale ordbøker fra iFinger fører til
bedre karakterer i språkfag i norsk skole. iFinger har blitt innført på videregående skoler og
ungdomsskoler ved forskjellige tidspunkter de siste 8 årene. Dette har latt oss analysere
effekten av iFinger med differences-in-differences-metoden og Granger-testen. Vi har tatt
for oss tre populasjoner: Ungdomsskoleelever, elever ved påbygg og yrkesfag på VGS og
elever ved studiespesialiserende linjer på VGS.
For ungdomsskoleelever har vi ikke funnet noen effekter. Vi tror imidlertid dette kan endre
seg når ungdomsskolen nærmer seg VGS sitt nivå av digitalisering. Vi har ikke kunnet
anvende vår metode til å si noe om effekten på engelsk i ungdomsskolen.
For påbygg- og yrkesfagelever har vi heller ikke funnet noen effekt av iFinger. Disse elevene
bruker digitale ordbøker lite til tross for at det er god tilgang til datamaskiner i den
videregående skolen. Vi har ikke grunn til å tro at iFinger skal få en effekt for denne gruppen
i fremtiden.
For elever på studiespesialiserende linjer har vi funnet betydelige forbedringer av karakterer
i fremmedspråk ved bruk av iFinger i forhold til Ordnett. For hovedmål og sidemål har vi ikke
kunnet anvende vår metode til å si noe om effekten av iFinger. Vi finner at iFinger forbedrer
karakterene i fremmedspråk med omtrent 0,3 standardavvik, hvilket representerer en
karakterforbedring på mellom 0,14 og 0,18 karakterpoeng på en skala fra 1 til 6. Tatt i
betraktning kostnaden ved programvaren synes iFinger å være en god investering for
skolene.
Disse funnene er klarere enn det man har funnet i tidligere forskning på effekten av
utdanningsteknologi i skolen. Denne forskningen er imidlertid gjort i land som er mindre
digitaliserte enn Norge. I tillegg ser vårt studie på en mer konkret behandling enn mange
andre studier.
Description
Supervisor: Kjell Salvanes