Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSalvanes, Kjell G.
dc.contributor.authorHaga, Fredrik
dc.contributor.authorStræte, Espen Thorsen
dc.date.accessioned2016-03-30T08:20:28Z
dc.date.available2016-03-30T08:20:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2382949
dc.descriptionSupervisor: Kjell Salvanes
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut om bruk av digitale ordbøker fra iFinger fører til bedre karakterer i språkfag i norsk skole. iFinger har blitt innført på videregående skoler og ungdomsskoler ved forskjellige tidspunkter de siste 8 årene. Dette har latt oss analysere effekten av iFinger med differences-in-differences-metoden og Granger-testen. Vi har tatt for oss tre populasjoner: Ungdomsskoleelever, elever ved påbygg og yrkesfag på VGS og elever ved studiespesialiserende linjer på VGS. For ungdomsskoleelever har vi ikke funnet noen effekter. Vi tror imidlertid dette kan endre seg når ungdomsskolen nærmer seg VGS sitt nivå av digitalisering. Vi har ikke kunnet anvende vår metode til å si noe om effekten på engelsk i ungdomsskolen. For påbygg- og yrkesfagelever har vi heller ikke funnet noen effekt av iFinger. Disse elevene bruker digitale ordbøker lite til tross for at det er god tilgang til datamaskiner i den videregående skolen. Vi har ikke grunn til å tro at iFinger skal få en effekt for denne gruppen i fremtiden. For elever på studiespesialiserende linjer har vi funnet betydelige forbedringer av karakterer i fremmedspråk ved bruk av iFinger i forhold til Ordnett. For hovedmål og sidemål har vi ikke kunnet anvende vår metode til å si noe om effekten av iFinger. Vi finner at iFinger forbedrer karakterene i fremmedspråk med omtrent 0,3 standardavvik, hvilket representerer en karakterforbedring på mellom 0,14 og 0,18 karakterpoeng på en skala fra 1 til 6. Tatt i betraktning kostnaden ved programvaren synes iFinger å være en god investering for skolene. Disse funnene er klarere enn det man har funnet i tidligere forskning på effekten av utdanningsteknologi i skolen. Denne forskningen er imidlertid gjort i land som er mindre digitaliserte enn Norge. I tillegg ser vårt studie på en mer konkret behandling enn mange andre studier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecteconomicsnb_NO
dc.titleEffekten av digitale ordbøker i norsk skole: bedre språk eller tomme ord?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel