• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utfordringer ved styring av arbeidskapital: en studie av kundefordringer i Jotun

Holde, Mette; Ellingsen, Kenneth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (3.266Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2383020
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3377]
Abstract
Denne masterutredningen tar for seg Jotun sitt arbeid med kundefordringer. Jotun har hatt et økt

fokus på arbeidskapital de siste to årene og da spesielt på kundefordringer. Vi vil være med på å

belyse hvilke utfordringer Jotun har med dette arbeidet. Utredningen fokuserer på hvilke faktorer

som er med på å bestemme hvilket nivå kundefordringene ligger på i Jotuns ulike

datterselskaper. Vi belyser også hvordan kontantrabatt kan påvirke kundefordringer og hvilke

elementer som er viktige i fastsettelsen av kontantrabatt.

Studien tar utgangspunkt i fem av Jotuns datterselskaper valgt ut fra fem av deres ulike regioner.

Utredningen er et case-studie med utforskende design. Fra de utvalgte datterselskapene har vi

hentet inn både offentlig og intern regnskapsinformasjon. I tillegg har vi basert oppgaven på

kvalitativ informasjon hentet inn gjennom syv semi-strukturerte intervjuer.

Vi belyste i studiet at de to viktigste faktorene for nivået på kundefordringer er

betalingsbetingelser og rutiner. Våre viktigste funn er at disse to faktorene varierer med to

dimensjoner; lokal tilpasning og produktsegmenter. For lokal tilpasning har vi identifisert

konkurranseforhold, reguleringer, sesongvariasjoner, makroomgivelser og teknologiutvikling

som eksterne forhold. Med produktsegmenter mener vi de fire produktsegmentene Jotun opererer

med: Decorative, Marine, Protective og Powder. Et svært viktig funn ved disse to dimensjonene

er at man må se disse i sammenheng for å kunne forklare nivået på kundefordringer. Det betyr at

det er både interne og eksterne forhold som avgjør kundefordringsnivået i de ulike

datterselskapene. De eksterne faktorene kan Jotun i liten grad påvirke selv. På bakgrunn av dette

er det viktig med gode interne rutiner som legger til rette for effektive rutiner gitt de eksterne

faktorene de ulike datterselskapene påvirkes av. Vi fant at Jotun har forbedringspotensial ved de

interne rutinene i flere av datterselskapene.

Videre fant vi at kapitalkostnaden er den avgjørende faktoren for fastsettelse av kontantrabatt i

Jotun. På bakgrunn av dette konkluderte vi med at kontantrabatten de ulike datterselskapene

tilbyr generelt er satt for høyt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit