Utfordringer ved styring av arbeidskapital: en studie av kundefordringer i Jotun
Abstract
Denne masterutredningen tar for seg Jotun sitt arbeid med kundefordringer. Jotun har hatt et økt
fokus på arbeidskapital de siste to årene og da spesielt på kundefordringer. Vi vil være med på å
belyse hvilke utfordringer Jotun har med dette arbeidet. Utredningen fokuserer på hvilke faktorer
som er med på å bestemme hvilket nivå kundefordringene ligger på i Jotuns ulike
datterselskaper. Vi belyser også hvordan kontantrabatt kan påvirke kundefordringer og hvilke
elementer som er viktige i fastsettelsen av kontantrabatt.
Studien tar utgangspunkt i fem av Jotuns datterselskaper valgt ut fra fem av deres ulike regioner.
Utredningen er et case-studie med utforskende design. Fra de utvalgte datterselskapene har vi
hentet inn både offentlig og intern regnskapsinformasjon. I tillegg har vi basert oppgaven på
kvalitativ informasjon hentet inn gjennom syv semi-strukturerte intervjuer.
Vi belyste i studiet at de to viktigste faktorene for nivået på kundefordringer er
betalingsbetingelser og rutiner. Våre viktigste funn er at disse to faktorene varierer med to
dimensjoner; lokal tilpasning og produktsegmenter. For lokal tilpasning har vi identifisert
konkurranseforhold, reguleringer, sesongvariasjoner, makroomgivelser og teknologiutvikling
som eksterne forhold. Med produktsegmenter mener vi de fire produktsegmentene Jotun opererer
med: Decorative, Marine, Protective og Powder. Et svært viktig funn ved disse to dimensjonene
er at man må se disse i sammenheng for å kunne forklare nivået på kundefordringer. Det betyr at
det er både interne og eksterne forhold som avgjør kundefordringsnivået i de ulike
datterselskapene. De eksterne faktorene kan Jotun i liten grad påvirke selv. På bakgrunn av dette
er det viktig med gode interne rutiner som legger til rette for effektive rutiner gitt de eksterne
faktorene de ulike datterselskapene påvirkes av. Vi fant at Jotun har forbedringspotensial ved de
interne rutinene i flere av datterselskapene.
Videre fant vi at kapitalkostnaden er den avgjørende faktoren for fastsettelse av kontantrabatt i
Jotun. På bakgrunn av dette konkluderte vi med at kontantrabatten de ulike datterselskapene
tilbyr generelt er satt for høyt.