Kunnskapsdeling mellom generasjoner : en casestudie av eldre kunnskapsarbeidere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383134Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med studien er å få økt innsikt og forståelse for kunnskapsdeling mellom
generasjoner i en kunnskapsbedrift, med spesielt fokus på eldre kunnskapsarbeidere. Vi har
studert hvordan yngre og eldre opplever kunnskapsdeling, samt hva som påvirker eldre
kunnskapsarbeidere til å dele kunnskap. Tidligere forskning på kunnskapsdeling fokuserer i
liten grad på kunnskapsbedrifter, samt hvorvidt alder spiller en rolle. Utredningen er en
kvalitativ casestudie med utgangspunkt i en mellomstor bedrift innen norsk romindustri.
Vi finner at både yngre og eldre kunnskapsarbeidere har et positivt syn på kunnskapsdeling,
og samtlige opplever kunnskapsdeling som viktig. Vår studie indikerer at eldre
kunnskapsarbeidere har et mer langsiktig perspektiv på kunnskapsdeling enn yngre
kunnskapsarbeidere. Tidligere forskning har i stor grad fokusert på motivasjon, men vår
studie indikerer at eldre kunnskapsarbeidere allerede innehar svært høy motivasjon. I tillegg
finner vi at seniorene, gjennom utstrakt erfaring innenfor sine felt, har gode evner til å dele
kunnskap. Vi finner at mulighet er den begrensede faktoren for eldre kunnskapsarbeidere, og
således avgjør graden av kunnskapsdeling som forekommer.
Vi finner at eldre kunnskapsarbeidere kan oppleve utfordringer i forbindelse med å overlate
ansvar til yngre medarbeidere, og at tydelig avklaring rundt seniors rolle i bedriften er
avgjørende for at kunnskapsdeling mellom senior og yngre skal fungere godt. Vi finner at
seniorene verdsetter å få slippe det administrative ansvaret som har fulgt med tidligere
stillinger og heller få bruke tiden på spennende arbeidsoppgaver innenfor sitt fagfelt. I
motsetning til hva tidligere forskning finner, indikerer vår studie at en flat
organisasjonsstruktur kan hemme kunnskapsdeling. Vi finner at enkelte seniorer har et ønske
om å opprettholde ekspertmakt, samt posisjon, i kunnskapshierarkiet. Det kan ha røtter
tilbake til etableringsfasen og skyldes konkurranse- og enermentalitet. Vi finner også at
sosiale relasjoner på tvers av avdelinger og generasjoner spiller en vesentlig rolle for
hvorvidt kunnskapsdeling fungerer godt.