• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan tiltrekkes attraktive kandidater til konsulentselskaper?: En studie av insentivsystemers viktighet i rekrutteringsprosessen hos små og store konsulentselskaper

Skår, Birgitte; Ferstad, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (5.263Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2383270
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne utredningens formål er å kartlegge bruken av insentivsystemer i forbindelse med

rekrutteringsprosessen av nyutdannede i fem ulike konsulent– og revisjonsselskaper. Vi

studerer hvordan bedriftene tiltrekker seg attraktive, nyutdannede kandidater, samt hvilke

insentiver som påvirker disse kandidatenes valg av arbeidsgiver.

Utredningen tar for seg grunnleggende teori knyttet til insentiver og belønningssystemer. Vi

studerer prinsipal-agent-teori, herunder mulige løsninger på informasjonsproblemer som

oppstår i rekrutteringsprosessen.

Analysen bygger på intervjuer som ble avholdt i fem ulike bedrifter, samt et egenutviklet

spørreskjema sendt til et utvalg avgangsstudenter ved Norges Handelshøyskole. Gjennom

intervjuene har vi oppnådd innsikt i bedriftenes bruk av insentivsystemer i rekrutteringen,

samt kartlagt deres forhold til mekanismene bak selvseleksjon. Formålet med

spørreundersøkelsen var å studere om insentivsystemet er avgjørende for studenters valg av

arbeidsgiver. I tillegg ønsket vi å identifisere hvilke insentiver som eventuelt er mest

fremtredende. Vi sammenligner da økonomiske og ikke- økonomiske insentiver.

Vi finner at fire av fem bedrifter benytter insentivsystemet aktivt i rekrutteringsprosessen,

men i varierende omfang. Resultatene indikerer at det finnes en sammenheng mellom

bedriftenes størrelse og hvilke insentiver de vektlegger for å tiltrekke seg attraktive

kandidater. Spørreundersøkelsen viser at studentene anser insentivsystemets helhet som

vesentlig når de søker jobb. Det presiseres at økonomiske insentiver er viktig, men at enkelte

ikke– økonomiske insentiver knyttet til videreutdanning og karriereutvikling vektlegges mest.

Vi betegner disse som læringsinsentiver.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit