• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppstartsfasens betydning for teamprestasjoner: en eksplorativ utredning om aktiviteter i oppstartsfasen og deres sammenhenger med teamprestasjoner

Halvorsen, Lars Rabo; Brastad, Sven Erik Fuglerud
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.508Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2383658
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Vår studie har til formål å belyse aktiviteter i oppstartsfasen til team, og om disse aktivitetene

har sammenheng med teamprestasjoner.

Fra eksisterende litteratur vet vi at hendelser tidlig i et teams levetid har langvarig effekt, men

kunnskap om hva som påvirker teamprestasjoner og hvordan er begrenset. Dypere innsikt rundt

sammenhengen mellom aktiviteter i oppstartsfasen og teamprestasjoner vil kunne hjelpe team

å fokusere på de aktivitetene som sannsynliggjør bedre prestasjoner.

For å belyse vår problemstilling har vi observert oppstartsfasen til 18 team i gjennomføringen

av teambuildingøvelsen Escape Room. Vi benyttet oss av narrative notater for å samle inn data.

Deretter konstruerte vi en mal for koding og analyse av aktivitetene til teamene. Vårt første

hovedfunn er aktivitetene vi identifiserte i oppstartsfasen, som vi strukturerte i åtte kategorier;

kommunikasjon, målklargjøring, koordinering, ledelse, problemforståelse,

motivasjonsbygging, sosial loffing og engasjement.

Videre analyserte vi teamets aktiviteter opp mot teamprestasjoner for å belyse eventuelle

sammenhenger. Vårt andre hovedfunn i denne studien er at et teams fravær av dysfunksjoner i

alle ovennevnte kategorier, synes å ha systematisk sammenheng med gode teamprestasjoner.

Våre funn hentyder at et fravær av dysfunksjoner hos team i oppstartsfasen vil vare levetiden

ut, og således har en positiv sammenheng med teamprestasjoner. Vi fant også en sammenheng

mellom gode teamprestasjoner og team som hadde god kommunikasjon og/eller

problemforståelse. Fra litteraturen vet vi at felles problemforståelsen avhenger av

teammedlemmenes evne til å kommunisere deres individuelle forståelse av problemet. Ut fra

dette, er det altså ikke overraskende at kommunikasjon og problemforståelse opptrer sammen.

Eksisterende litteratur beskriver disse aktivitetene som prestasjonsfremmende, hvilket styrker

våre funn.

Vår studie hentyder en sammenheng, en hypotese som må testes, og er ikke et bevis. Blant vårt

utvalg er våre funn likevel tydelig. Vi oppfordrer derfor til ytterligere forskning på dette emnet

for å se om disse funnene kan underbygges av kvantitativ forskning, og generaliseres til flere

team.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit