Oppstartsfasens betydning for teamprestasjoner: en eksplorativ utredning om aktiviteter i oppstartsfasen og deres sammenhenger med teamprestasjoner
Abstract
Vår studie har til formål å belyse aktiviteter i oppstartsfasen til team, og om disse aktivitetene
har sammenheng med teamprestasjoner.
Fra eksisterende litteratur vet vi at hendelser tidlig i et teams levetid har langvarig effekt, men
kunnskap om hva som påvirker teamprestasjoner og hvordan er begrenset. Dypere innsikt rundt
sammenhengen mellom aktiviteter i oppstartsfasen og teamprestasjoner vil kunne hjelpe team
å fokusere på de aktivitetene som sannsynliggjør bedre prestasjoner.
For å belyse vår problemstilling har vi observert oppstartsfasen til 18 team i gjennomføringen
av teambuildingøvelsen Escape Room. Vi benyttet oss av narrative notater for å samle inn data.
Deretter konstruerte vi en mal for koding og analyse av aktivitetene til teamene. Vårt første
hovedfunn er aktivitetene vi identifiserte i oppstartsfasen, som vi strukturerte i åtte kategorier;
kommunikasjon, målklargjøring, koordinering, ledelse, problemforståelse,
motivasjonsbygging, sosial loffing og engasjement.
Videre analyserte vi teamets aktiviteter opp mot teamprestasjoner for å belyse eventuelle
sammenhenger. Vårt andre hovedfunn i denne studien er at et teams fravær av dysfunksjoner i
alle ovennevnte kategorier, synes å ha systematisk sammenheng med gode teamprestasjoner.
Våre funn hentyder at et fravær av dysfunksjoner hos team i oppstartsfasen vil vare levetiden
ut, og således har en positiv sammenheng med teamprestasjoner. Vi fant også en sammenheng
mellom gode teamprestasjoner og team som hadde god kommunikasjon og/eller
problemforståelse. Fra litteraturen vet vi at felles problemforståelsen avhenger av
teammedlemmenes evne til å kommunisere deres individuelle forståelse av problemet. Ut fra
dette, er det altså ikke overraskende at kommunikasjon og problemforståelse opptrer sammen.
Eksisterende litteratur beskriver disse aktivitetene som prestasjonsfremmende, hvilket styrker
våre funn.
Vår studie hentyder en sammenheng, en hypotese som må testes, og er ikke et bevis. Blant vårt
utvalg er våre funn likevel tydelig. Vi oppfordrer derfor til ytterligere forskning på dette emnet
for å se om disse funnene kan underbygges av kvantitativ forskning, og generaliseres til flere
team.