Et hamskifte i den norske kinobransjen: en empirisk analyse av billettpriser
Abstract
I Norge har det siden de første filmene ble vist offentlig tidlig på 1900-tallet vært viktig å
danne et skille mellom kommunale og private kinoer. Der kommunale kinoer følger
kulturpolitiske mål, søker private kinoer etter profittmaksimering. Norske konsumenter har
historisk dratt stor nytte av et kvalitativt filmtilbud til lave priser under det særnorske
kommunale kinosystemet. De siste femten årene har kapitalsterke private kinokjeder tatt over
stadig flere kommunale kinoer, og i media deles det en utbredt bekymring for denne
utviklingen.
Vi har i lys av privatiseringen ønsket å se nærmere på hvordan eierskap- og
konkurranseforholdene for bedriftene i kinobransjen påvirker billettpriser. Utredningen
baserer seg på årlige data i perioden 2001-2014 for de 57 største kinobedriftene i Norge per
2013, der disse data er hentet fra Film & Kino og SSB. Vi har benyttet oss av
regresjonsanalyser og komparative trendanalyser for å komme frem til våre funn.
Resultatene viser at en kinos eierskaps- og konkurranseforhold kan være av betydning for
kinoenes priser. Der ser vi at private kinoersetter signifikant høyere pris enn andre kommunale
kinoer. Vi kommer videre frem til at kommunale kinoer som overtas av private aktører har en
høyere prisøkning relativt til kommunale kinoer i perioden etter eierskapsskiftet. Når det
gjelder konkurranse, finner vi at konkurrerende kinoer generelt setter lavere pris enn kinoer
som ikke møter konkurranse. Nærmere undersøkelser viser at private kinoer med og uten
konkurranse setter tilnærmet lik pris, mens konkurrerende kommunale kinoer setter merkbart
lavere pris i forhold til kommunale kinoer uten konkurranse.
Oppgaven konkluderer med at privatiseringen har elementer som bidrar til både høyere og
lavere pris på sikt, men at dette vil kun holde under antakelse om at kinolandskapet er under
liknende forhold som det er i dag