Konkurranse i internettmarkedet: fremveksten av Internetthandel og dens påvirkning på pris og prisspredning, med det norske bokmarkedet som en case
Abstract
I denne oppgaven har jeg tatt for meg konkurransesituasjonen i Internettmarkeder. Jeg har
undersøkt teoretiske prediksjoner av hvordan handel over Internett påvirker konkurransen. Ut
fra den undersøkte teorien kan det konkluderes med at Internett vil kunne føre til et mer
effektivt marked, med lavere prisnivå og mindre prisspredning. I oppgaven har prisdata fra
norske forhandlere av bøker blitt brukt til å teste denne hypotesen. Det ble undersøkt om
prisnivå og prisspredning er lavere hos rene Internettforhandlere og hybridforhandlere, enn
hos konvensjonelle forhandlere. Fastprisavtalen gjør at det ikke er mulig å gi mer enn 12,5 %
i rabatt av fastpris, fra utgivelse til 30. april året etter. Det ble derfor undersøkt hvor stor
rabatt, i forhold til fastpris, de ulike salgskanalene gir. Dette både når bøker er bundet av
fastpris, og 6 og 18 måneder etter at den opphørte. Analysene ga delvis støtte til hypotesen om
et lavere prisnivå i Internettmarkeder. For to av de tre utgivelsesårene var rabattene
signifikant større hos de rene Internettforhandlerne, enn de konvensjonelle forhandlerne. For
hybridforhandlerne fant man at rabattene var signifikant i ett av årene, men i de to andre viste
det seg at de faktisk var statistisk signifikant lavere. Når det gjelder prisspredning, ga
analysen samlet sett støtte til hypotesen om lavere prisspredning på Internett, både hos de rene
Internettforhandlerne og hybridforhandlerne. Det var opptil 50% lavere prisspredning hos
Internettforhandlerne sammenlignet med de konvensjonelle forhandlerne. Samlet kan vi si at
analysene i relativt stor grad gir støtte til hypotesen om et mer effektivt marked, men at det er
klare variasjoner innenfor og mellom utgivelsesår.