Møt-konkurransen-klausuler i det norske sportsmarkedet: motiver for innføring, og effekter på priser, produktutvalg og konsumenter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383903Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å belyse hvordan møt-konkurransen-klausuler har påvirket
konkurransen i det norske sportsmarkedet. Studien ser på hvilke motiver Gresvig og XXL har
hatt for å for innføre klausulene, samt hvordan klausulene har påvirket pris,
produktdifferensiering og konsumentenes adferd.
For å gi innsikt i forhandlernes motiv vil det først foretas en kvalitativ analyse av klausulenes
egenskaper. Videre gjennomføres det en spørreundersøkelse blant kundene til Gresvig og
XXL. Til slutt utføres det deskriptive og empiriske analyser for å vurdere utviklingen i pris og
produktdifferensiering. Datasettet som analyseres inneholder joggesko ført av Gresvig og
XXL mellom juni 2010 og august 2015.
Den kvalitative analysen viser at klausulene ikke legger til rette for koordinert adferd.
Analysen viser videre at klausulenes egenskaper ikke er egnet til å begrense konsumentenes
søkeaktivitet. Spørreundersøkelsen bekrefter resultatene fra den kvalitative analysen hva
gjelder konsumentenes søkeaktivitet. Konsumentene oppfattet videre XXLs klausul som mer
troverdig enn Gresvigs, til tross for at klausulene er utformet tilnærmet identisk.
På bakgrunn av funn i deskriptive og empiriske analyser konkluderer studien med at
innføringen av møt-konkurransen-klausuler har ført til redusert prisnivå i sportsmarkedet. Den
intensiverte priskonkurransen legges videre frem som forklaring på at klausulene har medført
økt produktdifferensiering blant forhandlerne. Ved å kombinere de ulike analysene viser
studien at Gresvig kan bruke sin klausul til å gjennomføre prisdiskriminering. Det er
imidlertid vanskelig å avgjøre i hvilken grad dette skjer i praksis. Etter en helhetsvurdering av
funnene konkluderer studien med at forhandlernes motiv for å innføre klausulene virker å ha
vært å signalisere lave priser.