Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrekke, Kurt R.
dc.contributor.authorBergh, Mattis
dc.contributor.authorGabrielsen, Ådne Obrestad
dc.date.accessioned2016-04-05T08:24:07Z
dc.date.available2016-04-05T08:24:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383903
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å belyse hvordan møt-konkurransen-klausuler har påvirket konkurransen i det norske sportsmarkedet. Studien ser på hvilke motiver Gresvig og XXL har hatt for å for innføre klausulene, samt hvordan klausulene har påvirket pris, produktdifferensiering og konsumentenes adferd. For å gi innsikt i forhandlernes motiv vil det først foretas en kvalitativ analyse av klausulenes egenskaper. Videre gjennomføres det en spørreundersøkelse blant kundene til Gresvig og XXL. Til slutt utføres det deskriptive og empiriske analyser for å vurdere utviklingen i pris og produktdifferensiering. Datasettet som analyseres inneholder joggesko ført av Gresvig og XXL mellom juni 2010 og august 2015. Den kvalitative analysen viser at klausulene ikke legger til rette for koordinert adferd. Analysen viser videre at klausulenes egenskaper ikke er egnet til å begrense konsumentenes søkeaktivitet. Spørreundersøkelsen bekrefter resultatene fra den kvalitative analysen hva gjelder konsumentenes søkeaktivitet. Konsumentene oppfattet videre XXLs klausul som mer troverdig enn Gresvigs, til tross for at klausulene er utformet tilnærmet identisk. På bakgrunn av funn i deskriptive og empiriske analyser konkluderer studien med at innføringen av møt-konkurransen-klausuler har ført til redusert prisnivå i sportsmarkedet. Den intensiverte priskonkurransen legges videre frem som forklaring på at klausulene har medført økt produktdifferensiering blant forhandlerne. Ved å kombinere de ulike analysene viser studien at Gresvig kan bruke sin klausul til å gjennomføre prisdiskriminering. Det er imidlertid vanskelig å avgjøre i hvilken grad dette skjer i praksis. Etter en helhetsvurdering av funnene konkluderer studien med at forhandlernes motiv for å innføre klausulene virker å ha vært å signalisere lave priser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleMøt-konkurransen-klausuler i det norske sportsmarkedet: motiver for innføring, og effekter på priser, produktutvalg og konsumenternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel