Godstransport fra vei til sjø : en studie av sjøtransportens muligheter for mer overføring av godstransport
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403359Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne masterutredningen handler om overføring av godstransport fra vei til sjø. Sjøtransport
taper terreng i forhold til veitransport og det har derfor vært et økt fokus på å overføre mer
godstransport til sjø. Det har vist seg at noen av de viktigste årsakene til at vareeiere velger
vei- fremfor sjøtransport er pris, frekvens og rutetilbud. Hensikten med oppgaven vil derfor
være å gi en oversikt over sjøtransportens konkurranseevne og se hvilke muligheter som
finnes for å forbedre denne.
En slik forbedringsmulighet så vi hos noen terminaler i havne-Norge. Gjennom innhenting
av tall fra terminaler i Sør-Norge så vi at det var flere aktiviteter i havnene som kan
effektiviseres. En effektivisering av disse vil kunne føre til reduksjon av kostnader og tid,
noe som kan gi havnene et mer konkurransedyktig tilbud. Slik effektivisering kan blant
annet oppnås gjennom implementering av lean. I tillegg har vi sett at en effektivisering av
hele sjøtransportens forsyningskjede kan oppnås gjennom bedre planlegging og økt
samarbeid mellom de ulike aktørene. Her kan bruk av IT-systemer være et godt verktøy.
Foruten dette kan også myndighetenes bruk av incentiver være med på å stimulere til mer
overføring. Det er ytret ønske om flere og bedre tilrettelagte incentivordninger fra ulike hold.
For å kunne forbedre sjøtransportens konkurranseevne, har vi sett på hva som påvirker
lønnsomheten til norske havner. På bakgrunn av konkurranseanalysen vi gjorde av norske
havner, så vi at de burde vurdere å endre sin konkurransestrategi fra en
differensieringsstrategi til en kostnadsleder- eller fokusstrategi. Vi har også sett at havnene
bør ha et økt fokus på å bli en totalfasilitator for å gjøre sjøtransportens tilbud mer attraktivt
og konkurransedyktig. Havnene må legge til rette for økt samarbeid og forenkling av
prosesser for å kunne tilby en god dør-til-dør-løsning.
Til slutt i oppgaven har vi gjort en regresjonsanalyse basert på data fra 14 havner. Her så vi
at prosessaktiviteter og samhandling påvirker havners bruk av pris som verktøy for
godsvekst. Dette stemmer overens med andre funn vi har gjort. Likevel kan vi ikke bruke
resultatene fra regresjonsanalysen til å underbygge vår besvarelse i særlig grad. Dette fordi
analysen bygger på et forholdsvis lite utvalg, samtidig som den avhengige variabelen er
kategorisk med kun to svaralternativer.