• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Godstransport fra vei til sjø : en studie av sjøtransportens muligheter for mer overføring av godstransport

Aasland, Maren; Heieren, Kari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (1.696Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403359
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Denne masterutredningen handler om overføring av godstransport fra vei til sjø. Sjøtransport

taper terreng i forhold til veitransport og det har derfor vært et økt fokus på å overføre mer

godstransport til sjø. Det har vist seg at noen av de viktigste årsakene til at vareeiere velger

vei- fremfor sjøtransport er pris, frekvens og rutetilbud. Hensikten med oppgaven vil derfor

være å gi en oversikt over sjøtransportens konkurranseevne og se hvilke muligheter som

finnes for å forbedre denne.

En slik forbedringsmulighet så vi hos noen terminaler i havne-Norge. Gjennom innhenting

av tall fra terminaler i Sør-Norge så vi at det var flere aktiviteter i havnene som kan

effektiviseres. En effektivisering av disse vil kunne føre til reduksjon av kostnader og tid,

noe som kan gi havnene et mer konkurransedyktig tilbud. Slik effektivisering kan blant

annet oppnås gjennom implementering av lean. I tillegg har vi sett at en effektivisering av

hele sjøtransportens forsyningskjede kan oppnås gjennom bedre planlegging og økt

samarbeid mellom de ulike aktørene. Her kan bruk av IT-systemer være et godt verktøy.

Foruten dette kan også myndighetenes bruk av incentiver være med på å stimulere til mer

overføring. Det er ytret ønske om flere og bedre tilrettelagte incentivordninger fra ulike hold.

For å kunne forbedre sjøtransportens konkurranseevne, har vi sett på hva som påvirker

lønnsomheten til norske havner. På bakgrunn av konkurranseanalysen vi gjorde av norske

havner, så vi at de burde vurdere å endre sin konkurransestrategi fra en

differensieringsstrategi til en kostnadsleder- eller fokusstrategi. Vi har også sett at havnene

bør ha et økt fokus på å bli en totalfasilitator for å gjøre sjøtransportens tilbud mer attraktivt

og konkurransedyktig. Havnene må legge til rette for økt samarbeid og forenkling av

prosesser for å kunne tilby en god dør-til-dør-løsning.

Til slutt i oppgaven har vi gjort en regresjonsanalyse basert på data fra 14 havner. Her så vi

at prosessaktiviteter og samhandling påvirker havners bruk av pris som verktøy for

godsvekst. Dette stemmer overens med andre funn vi har gjort. Likevel kan vi ikke bruke

resultatene fra regresjonsanalysen til å underbygge vår besvarelse i særlig grad. Dette fordi

analysen bygger på et forholdsvis lite utvalg, samtidig som den avhengige variabelen er

kategorisk med kun to svaralternativer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit