• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På sporet av kjøreveisavgiften : en økonometrisk studie av marginalkostnader i jernbanenettet

Gundersen, Vetle Dahl; Karlsen, Håvard Thorsrud
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.440Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403730
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Denne masterutredningen benytter økonometrisk metode for å tallfeste den

bedriftsøkonomiske delen av kjøreveisavgiften gjennom å estimere vedlikeholdets

kostnadsfunksjon og finne de korttidsmarginale kostnadene knyttet til vedlikeholdsbehovet

som oppstår ved økt trafikkbelastning. Vi følger tradisjonen for denne typen studier, og legger

til grunn dobbel-logaritmisk transformerte regresjonsmodeller, som estimeres ved hjelp av

Pooled OLS.

Vedlikeholdskostnadene som inngår i modellene bygger på kostnadsdata for korrektivt- og

forebyggende vedlikehold i 2014 og 2015. Vi benytter datasett på to ulike aggregeringsnivå:

banesjefnivå med 32 observasjoner og et konstruert datasett på strekningsnivå med 51

observasjoner. På grunn av et begrenset datagrunnlag har vi benyttet en partiell tilnærming for

å undersøke effekten av å bruke forskjellige mål på trafikkbelastning i våre modeller. Som

kontrollvariabler benyttes en rekke karakteristika ved infrastrukturen.

Modellene gir oss ikke grunnlag til å hevde at antall tog og gjennomsnittlig vekt pr. tog driver

vedlikeholdskostnader ulikt. Vi kan heller ikke fastslå forskjellig kostnadseffekt fra personeller

godstrafikk. Ettersom datagrunnlaget er for begrenset til estimere ikke-konstante

kostnadselastisiteter, er vår foretrukne modell en enkel Cobb-Douglas-spesifikasjon med

bruttotonn som produksjonsvariabel. Modellens forklaringsgrad for banesjefnivå og

strekningsnivå er på henholdsvis 90% og 74%. Robusthetstester indikerer at de to er

forventingsskjeve i hver sin retning, og vi benytter derfor et gjennomsnitt av

aggregeringsnivåene. Dette gir en kostnadselastisitet på 0,36.

Gjennom å anta at vedlikeholdsnivået i 2014 representerer et likevektsnivå, finner vi en

marginal vedlikeholdskostnad for trafikkbelastningen i 2015 på 2,07 øre pr.

bruttotonnkilometer (brtkm.) eller 2,25 EUR pr. 1000 brtkm. Tar vi hensyn til ulik

kostnadsvariabilitet i kjøreveiens ulike bestanddeler, får vi en kostnadselastisitet på 0,20 som

gir en marginalkostnad på 1,15 øre pr. brtkm., eller 1,25 EUR pr. 1000 brtkm. Begge

resultatene er nokså høye sammenliknet med tilsvarende studier i andre land. Usikkerheten i

våre marginalkostnader knytter seg først og fremst til de estimerte vedlikeholdskostnadene og

kostnadselastisitetene, mens trafikkbelastningen trolig i mindre grad medfører usikkerhet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit