dc.description.abstract | Denne masterutredningen benytter økonometrisk metode for å tallfeste den
bedriftsøkonomiske delen av kjøreveisavgiften gjennom å estimere vedlikeholdets
kostnadsfunksjon og finne de korttidsmarginale kostnadene knyttet til vedlikeholdsbehovet
som oppstår ved økt trafikkbelastning. Vi følger tradisjonen for denne typen studier, og legger
til grunn dobbel-logaritmisk transformerte regresjonsmodeller, som estimeres ved hjelp av
Pooled OLS.
Vedlikeholdskostnadene som inngår i modellene bygger på kostnadsdata for korrektivt- og
forebyggende vedlikehold i 2014 og 2015. Vi benytter datasett på to ulike aggregeringsnivå:
banesjefnivå med 32 observasjoner og et konstruert datasett på strekningsnivå med 51
observasjoner. På grunn av et begrenset datagrunnlag har vi benyttet en partiell tilnærming for
å undersøke effekten av å bruke forskjellige mål på trafikkbelastning i våre modeller. Som
kontrollvariabler benyttes en rekke karakteristika ved infrastrukturen.
Modellene gir oss ikke grunnlag til å hevde at antall tog og gjennomsnittlig vekt pr. tog driver
vedlikeholdskostnader ulikt. Vi kan heller ikke fastslå forskjellig kostnadseffekt fra personeller
godstrafikk. Ettersom datagrunnlaget er for begrenset til estimere ikke-konstante
kostnadselastisiteter, er vår foretrukne modell en enkel Cobb-Douglas-spesifikasjon med
bruttotonn som produksjonsvariabel. Modellens forklaringsgrad for banesjefnivå og
strekningsnivå er på henholdsvis 90% og 74%. Robusthetstester indikerer at de to er
forventingsskjeve i hver sin retning, og vi benytter derfor et gjennomsnitt av
aggregeringsnivåene. Dette gir en kostnadselastisitet på 0,36.
Gjennom å anta at vedlikeholdsnivået i 2014 representerer et likevektsnivå, finner vi en
marginal vedlikeholdskostnad for trafikkbelastningen i 2015 på 2,07 øre pr.
bruttotonnkilometer (brtkm.) eller 2,25 EUR pr. 1000 brtkm. Tar vi hensyn til ulik
kostnadsvariabilitet i kjøreveiens ulike bestanddeler, får vi en kostnadselastisitet på 0,20 som
gir en marginalkostnad på 1,15 øre pr. brtkm., eller 1,25 EUR pr. 1000 brtkm. Begge
resultatene er nokså høye sammenliknet med tilsvarende studier i andre land. Usikkerheten i
våre marginalkostnader knytter seg først og fremst til de estimerte vedlikeholdskostnadene og
kostnadselastisitetene, mens trafikkbelastningen trolig i mindre grad medfører usikkerhet. | nb_NO |