Bonusprogrammer i luftfartsmarkedet : en empirisk analyse av SAS Eurobonus
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403739Utgivelsesdato
2016-09-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Hensikten med denne masterutredningen er å undersøke hvorvidt SAS benytter
fordelsprogrammet Eurobonus aktivt i forhold til konkurranseforholdene, forretnings- og
fritidssegmentet og innlands- og utenlandsmarkedet. For å avdekke dette tar vi utgangspunkt
hvor mye et bonuspoeng koster for medlemmene av Eurobonus for et utvalg av flyruter både
innenlands og utenlands. Temaet er spennende med tanke på litteraturen som foreligger om
bonusprogrammenes innlåsningseffekt av passasjerene. Vi ønsker derfor å undersøke om
SAS tar nytte av bonusprogrammets effekter.
Oppgavens tema belyses ved å ta utgangspunkt i tidligere litteratur og i tillegg gjennomføre
en empirisk analyse av innlands- og utenlandsmarkedet. Vi starter med en introduksjon av
SAS og Norwegian ved å se på forretningsstrategier, nettverksstrukturer, strategiske allianser
og oppkjøp. Deretter ser vi på passasjerutvikling, prisutvikling og markedsandeler for både
innlands- og utenlandsmarkedet. Videre vil vi se på hvordan bonusprogrammer kan påvirke
konkurranseforholdene i et marked. I denne delen vil vi presentere det vesentligste av
litteratur som foreligger på området, og omfatter innlåsningseffekten, etableringshindringer,
kapasitetsnedleggelse og prinsipal-agent problematikken i forhold til forretningssegmentet.
Essensen her er at bonusprogrammenes tilstedeværelse fører til at medlemmenes
byttekostnader øker, noe som gir en innlåsningseffekt av passasjerene. Dette fører dermed til
en konkurransedempende effekt i markedet grunnet økt lojalitetsgrad til selskapene med
bonusprogrammer. Vi viser deretter til mekanismene som lå til grunn for bonusforbudet på
flyrutene innenlands, og opphevelsen av denne. Til slutt i denne delen presenterer vi
bonusprogrammene til SAS og Norwegian.
Resultatene fra den empiriske analysen viser at større markedsandeler for SAS har en positiv
effekt på bonusprisen. I tillegg viser det seg at bonusprisen og den relative prisforskjellen
mellom SAS og Norwegian korrelerer negativt med hverandre. Dette betyr at jo større
prisavstanden er mellom aktørene gitt at Norwegian tilbyr billigste billett, jo høyere er
bonusprisen. Konkurransen i forhold til avganger og antall konkurrenter virker ikke til å ha
en påvirkning på bonusprisen. Videre finner vi ingen støtte for at SAS benytter
avreisetidspunkt og reiseformål for å sette bonusprisen, men finner det sannsynlig at de
benytter billettypene for å skille mellom forretnings- og fritidsreisende. Vi finner også støtte
for at bonusprisen er satt systematisk lavere for utenlandsreiser enn innenlandsreiser.