Hvor var revisor? : en studie av revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag, og forventningsgapet mellom revisor og samfunnet
Master thesis
View/ Open
Date
2016-09-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master Thesis [4490]
Abstract
I denne oppgaven undersøker vi revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag.
Videre vil vi utføre en empirisk analyse som har til formål å analysere om det er et
forventningsgap, mellom revisorer, reviderte selskaper og bankansatte i kredittavdelingen i
forbindelse med revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag.
Lovgivningen og revisjonsstandardene er omfattende, og kan på flere områder være
vanskelig å forstå. Revisor skal planlegge og gjennomføre revisjonen i henhold til god
revisjonsskikk, og utøve profesjonellskepsis under hele revisjonen. Praktiseringen av
revisjonsstandardene og revisorloven preges av at revisor må anvende mye skjønn. Dette
vanskeliggjør en klar beskrivelse av hva som er revisors oppgaver og hvilke resultater som
kan forventes oppnådd. Mangel på en klar beskrivelse kan være med på å påvirke et gap i
forventningene mellom revisorer og de øvrige interessegruppene.
I flere underslagsskandaler har det vært rettet mye kritikk mot revisor, som følge av at
revisor ikke oppfylte samfunnets forventninger til dem. Kritikk av revisor kan skyldes at
samfunnet har urimelige forventninger til revisor, revisors utførelse oppfattes som
mangelfull og mangelfull lovgivning (Porter, 1990). Revisors viktigste rolle er å være
allmenhetens tillitsperson. For å bevare denne tilliten må et eventuelt forventningsgap
reduseres til det som er rimelig å forvente av revisor og revisor må utføre revisjonen i
henhold til det som rimelig kan forventes av dem.
Vi har utført et kvantitativ studie ved hjelp av en spørreundersøkelse for å undersøke
respondentenes forventninger til revisor. Flere interessante funn fremkom i analysene. I
forventningsgapets første komponent, urimelige forventninger, framkom det at flere av
respondentene har mangel på kunnskap om hva som er revisors ansvarsområder. I analysen
av den andre komponenten, mangelfull lovgivning, skulle respondentene vurdere hvilke av
ansvarsområdene de ønsker revisor skal utføre. Det fremkom at interessegruppene, reviderte
selskaper og bankansatte i kredittavdelingen, ønsker at revisor skal ha større ansvarsområder
enn det som fremkommer av dagens lovgivning. Den siste komponenten av
forventningsgapet, mangelfull utførelse, vurderte respondentene revisors utførelse. Analysen
viser at alle gruppene jevnt over oppfatter revisors utførelse mellom middels og bra. Denne
delen av forventningsgapet ser derfor ikke ut til å være eksisterende.