Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKulset, Ellen Marthinsen
dc.contributor.authorLillestrand, Sondre Dahl
dc.contributor.authorPedersen, Irmelin
dc.date.accessioned2016-09-02T11:41:41Z
dc.date.available2016-09-02T11:41:41Z
dc.date.issued2016-09-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2403993
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker vi revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag. Videre vil vi utføre en empirisk analyse som har til formål å analysere om det er et forventningsgap, mellom revisorer, reviderte selskaper og bankansatte i kredittavdelingen i forbindelse med revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag. Lovgivningen og revisjonsstandardene er omfattende, og kan på flere områder være vanskelig å forstå. Revisor skal planlegge og gjennomføre revisjonen i henhold til god revisjonsskikk, og utøve profesjonellskepsis under hele revisjonen. Praktiseringen av revisjonsstandardene og revisorloven preges av at revisor må anvende mye skjønn. Dette vanskeliggjør en klar beskrivelse av hva som er revisors oppgaver og hvilke resultater som kan forventes oppnådd. Mangel på en klar beskrivelse kan være med på å påvirke et gap i forventningene mellom revisorer og de øvrige interessegruppene. I flere underslagsskandaler har det vært rettet mye kritikk mot revisor, som følge av at revisor ikke oppfylte samfunnets forventninger til dem. Kritikk av revisor kan skyldes at samfunnet har urimelige forventninger til revisor, revisors utførelse oppfattes som mangelfull og mangelfull lovgivning (Porter, 1990). Revisors viktigste rolle er å være allmenhetens tillitsperson. For å bevare denne tilliten må et eventuelt forventningsgap reduseres til det som er rimelig å forvente av revisor og revisor må utføre revisjonen i henhold til det som rimelig kan forventes av dem. Vi har utført et kvantitativ studie ved hjelp av en spørreundersøkelse for å undersøke respondentenes forventninger til revisor. Flere interessante funn fremkom i analysene. I forventningsgapets første komponent, urimelige forventninger, framkom det at flere av respondentene har mangel på kunnskap om hva som er revisors ansvarsområder. I analysen av den andre komponenten, mangelfull lovgivning, skulle respondentene vurdere hvilke av ansvarsområdene de ønsker revisor skal utføre. Det fremkom at interessegruppene, reviderte selskaper og bankansatte i kredittavdelingen, ønsker at revisor skal ha større ansvarsområder enn det som fremkommer av dagens lovgivning. Den siste komponenten av forventningsgapet, mangelfull utførelse, vurderte respondentene revisors utførelse. Analysen viser at alle gruppene jevnt over oppfatter revisors utførelse mellom middels og bra. Denne delen av forventningsgapet ser derfor ikke ut til å være eksisterende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectregnskap og revisjonnb_NO
dc.titleHvor var revisor? : en studie av revisors ansvar for å forebygge og avdekke underslag, og forventningsgapet mellom revisor og samfunnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel