Formidlingsøkonomi : en kvalitativ eksplorerende studie gjennomført i den norske formidlingsøkonomien
Abstract
Denne masterutredningen studerer kjennetegn ved nye koblinger av trepartsrelasjoner innen
den norske formidlingsøkonomien. Her kjennetegnes tredjeparten ved at de er en
formidlingsbedrift som kobler personer med kompetanse til kundebedrifter som har behov for
kompetansen. Studiens innfallsvinkel er hvilken rolle formidlingsbedriftene som mellomledd
har som 1) formidler, 2) arbeidsgiver og 3) organiserer og leder av arbeidet (oppgaveansvar).
Her inngår bedriftenes rolle som formidler som en aktivitet i et verdinettverk. Dette settes
sammen med hvordan formidlingsbedriftene oppfatter deres konkurransefortrinn og brukes til
å analysere hvorvidt dette er relatert til deres rolle som formidler.
Formålet med studien er å få innsikt i nye koblinger av moderne trepartsrelasjoner i
arbeidsmarkedet. Utredningen er en kvalitativ casestudie med eksplorerende forskningsdesign
basert på tre norske formidlingsbedrifter. Studiens empiriske grunnlag er basert på
dybdeintervjuer av grunnleggere og ledere av formidlingsbedriftene. Disse opererer innenfor
tre ulike bransjer; IT-bransjen, media- og kommunikasjonsbransjen, samt musikk- og
kulturbransjen. Innenfor alle bransjene har det vært vanlig med bruk av atypisk arbeid. Felles
for alle tre casebedriftene er at arbeiderne i praksis fungerer som frilansere eller selvstendig
næringsdrivende. I tidligere studier har mellomleddets rolle blitt analysert med utgangspunkt i
det juridiske ansvaret de har ovenfor arbeidstakerne. Yrkesgruppen som formidlingsbedriftene
benytter seg av er imidlertid i mindre grad regulert gjennom arbeidsmiljøloven. I tillegg til
dette har flere av formidlingsbedriftene valgt å påta seg ansvar utover deres juridiske
forpliktelser. Dette gjør at eksisterende litterære rammeverk, som beskriver
tilknytningsformer for arbeid og mellomleddets (tredjeparts) rolle, ikke er dekkende for å
beskrive formidlingsbedriftene.
I denne studien er det identifisert underdimensjoner som kan beskrive formidlingsbedriftens
tre roller. Sammen utgjør underdimensjonene et faglig bidrag som beskriver norske
formidlingsbedrifters rolle som mellomledd og gir innsikt i ”moderne” trepartsrelasjoner i det
norske arbeidsmarkedet. I studien avdekkes det at alle tre casebedriftene innehar elementer fra
alle tre rollene, hvorav de ut fra eksisterende litteratur ikke gjør det. Gjennom studiens
analyse fremkommer det også at bedriftenes rolle som formidler og måten aktivitetene er
organisert på i verdinettverket danner kilder til konkurransefortrinn.