• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formidlingsøkonomi : en kvalitativ eksplorerende studie gjennomført i den norske formidlingsøkonomien

Roverud, Liv Helene; Kjølvik, Tor Kristian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.425Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2404539
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne masterutredningen studerer kjennetegn ved nye koblinger av trepartsrelasjoner innen

den norske formidlingsøkonomien. Her kjennetegnes tredjeparten ved at de er en

formidlingsbedrift som kobler personer med kompetanse til kundebedrifter som har behov for

kompetansen. Studiens innfallsvinkel er hvilken rolle formidlingsbedriftene som mellomledd

har som 1) formidler, 2) arbeidsgiver og 3) organiserer og leder av arbeidet (oppgaveansvar).

Her inngår bedriftenes rolle som formidler som en aktivitet i et verdinettverk. Dette settes

sammen med hvordan formidlingsbedriftene oppfatter deres konkurransefortrinn og brukes til

å analysere hvorvidt dette er relatert til deres rolle som formidler.

Formålet med studien er å få innsikt i nye koblinger av moderne trepartsrelasjoner i

arbeidsmarkedet. Utredningen er en kvalitativ casestudie med eksplorerende forskningsdesign

basert på tre norske formidlingsbedrifter. Studiens empiriske grunnlag er basert på

dybdeintervjuer av grunnleggere og ledere av formidlingsbedriftene. Disse opererer innenfor

tre ulike bransjer; IT-bransjen, media- og kommunikasjonsbransjen, samt musikk- og

kulturbransjen. Innenfor alle bransjene har det vært vanlig med bruk av atypisk arbeid. Felles

for alle tre casebedriftene er at arbeiderne i praksis fungerer som frilansere eller selvstendig

næringsdrivende. I tidligere studier har mellomleddets rolle blitt analysert med utgangspunkt i

det juridiske ansvaret de har ovenfor arbeidstakerne. Yrkesgruppen som formidlingsbedriftene

benytter seg av er imidlertid i mindre grad regulert gjennom arbeidsmiljøloven. I tillegg til

dette har flere av formidlingsbedriftene valgt å påta seg ansvar utover deres juridiske

forpliktelser. Dette gjør at eksisterende litterære rammeverk, som beskriver

tilknytningsformer for arbeid og mellomleddets (tredjeparts) rolle, ikke er dekkende for å

beskrive formidlingsbedriftene.

I denne studien er det identifisert underdimensjoner som kan beskrive formidlingsbedriftens

tre roller. Sammen utgjør underdimensjonene et faglig bidrag som beskriver norske

formidlingsbedrifters rolle som mellomledd og gir innsikt i ”moderne” trepartsrelasjoner i det

norske arbeidsmarkedet. I studien avdekkes det at alle tre casebedriftene innehar elementer fra

alle tre rollene, hvorav de ut fra eksisterende litteratur ikke gjør det. Gjennom studiens

analyse fremkommer det også at bedriftenes rolle som formidler og måten aktivitetene er

organisert på i verdinettverket danner kilder til konkurransefortrinn.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit