• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhet i norske treningssentre : en internanalyse av Stamina Trening for å utforske potensielle lønnsomhetsdrivere

Brynestad, Sigrid; Klund, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (10.45Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407188
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Etter flere år med vekst, er den norske treningssenterbransjen nå inne i en modningsfase. Med

sterk rivalisering, redusert omsetningsvekst, fallende marginer og flere konkurser, er det

viktig å forstå hva som driver treningssentrenes lønnsomhet. I denne utredningen utforsker vi

derfor kilder til lønnsomhetsvariasjoner blant norske treningssentre.

Vårt studieobjekt er bransjens nest største treningssenterkjede, Stamina Trening. Ved å gjøre

en internanalyse reduserer vi kompleksiteten i datainnhentingen, uten å redusere variasjonen i

utvalget. Ettersom Stamina er et resultat av en rekke oppkjøp, består kjeden av treningssentre

som varierer med hensyn til beliggenhet, segment og opprinnelse. En internanalyse muliggjør

også tilgang på mer detaljerte data enn kun offentlig informasjon.

Det er forsket lite på lønnsomhet i treningssenterbransjen tidligere, og hensikten med

utredningen er derfor utforskende. Vi kombinerer teori, bransjeanalyse, innsikt i sentrenes

regnskap og innledende intervjuer med bransjeaktører for å utvikle 19 hypoteser om

lønnsomhetsdrivere. Disse utforskes ved hjelp av kvantitative analyseteknikker, og

diskusjonen suppleres med innspill fra senterledere og nøkkelpersoner i bransjen. Med dette

utforsker vi hvilke faktorer som er viktige drivere for treningssentrenes lønnsomhet.

Våre hovedfunn er at medlemskapasitetsutnyttelse, medlemsturnover og bemanningsgrad er

betydelige drivere av lønnsomhetsvariasjoner i vårt utvalg. Økt medlemskapasitetsutnyttelse

bedrer sentrenes lønnsomhet og påvirkes i stor grad av markedspotensialet innenfor ti

minutters kjøretid. En generelt lav medlemskapasitetsutnyttelse tilsier at flere av sentrene ikke

er optimalt tilpasset sitt reelle markedspotensial. Dette blir viktig å adressere for å forbedre

lønnsomheten. Et stort fokus på nysalg for å øke medlemskapasitetsutnyttelsen, på bekostning

av eksisterende medlemmer, er imidlertid ikke lønnsomt. Sentrene bør derfor tilstrebe å holde

en relativt stabil medlemsbase. Dette kan gjøres gjennom økt fokus på å beholde eksisterende

sentermedlemmer. Vi fant også at lønnsomme treningssentre har færre timer bemannet

resepsjon relativt til sine åpningstider. Vår oppfatning er at sentrene bør knytte arbeidskraften

tettere mot primærproduktet trening. Ved å vektlegge mer medlemsoppfølging i

treningssituasjonen, kan man potensielt redusere både resepsjonsbemanning og

medlemsturnover. I fremtiden tror vi at teknologisk utvikling vil gjøre et slikt skifte mulig

gjennom løsninger som reduserer behovet for resepsjonsbemanning, uten å gå på bekostning

av servicenivået.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit