• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fører bruk av kundelønnsomhetsanalyser til bedre foretaksprestasjoner? : en kvantitativ studie av den norske regnskapsbransjen

Kleveland, Madelen; Weber, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (10.70Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432172
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke om det finnes en årsakvirkningssammenheng

mellom bruk av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner i

den norske regnskapsbransjen. Videre har vi undersøkt om det foreligger et årsakvirkningsforhold

mellom økt presisjon i utformingen av kundelønnsomhetsanalysene og

foretaksprestasjoner. Tidligere studier har undersøkt samvariasjonen mellom bruk av

kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner, og denne masteroppgaven vil derfor bidra

til dypere innsikt i dette forholdet.

For å avdekke et årsak-virkningsforhold er det samlet inn informasjon om bruk og år for

implementering av kundelønnsomhetsanalyser via en elektronisk spørreundersøkelse som er

sendt ut til 358 ledere av norske regnskapsbedrifter. Videre ble det innhentet regnskapsdata

fra Proff Forvalt AS for å undersøke forholdet mellom foretaksprestasjoner før og etter

implementering av kundelønnsomhetsanalyser. De finansielle nøkkeltallene

egenkapitalrentabilitet, kostnad-inntekstrate og totalkapitalrentabilitet er blitt brukt som mål

på foretaksprestasjoner, og det er kontrollert for omsetning, andre styringsverktøy og trender

i bransjen.

Funnene vedrørende årsak-virkningsforholdet mellom bruk av kundelønnsomhetsanalyser

som en helhetlig metode, uavhengig av analyseteknikk, er splittet. Resultatene viser at bruk

av kundelønnsomhetsanalyser fører til lavere egenkapitalrentabilitet og lavere kostnadinntektsrate.

Lavere egenkapitalrentabilitet er assosiert med dårligere foretaksprestasjoner,

mens lavere kostnad-inntektsrate er assosiert med bedre foretaksprestasjoner. Videre finner vi

at bruk av analyseteknikken "lønnsomhetsanalyse av kundesegment" fører til lavere kostnadinntekstrate

og høyere totalkapitalrentabilitet. Med dette fører bruk av denne analyseteknikken

for beregning av kundelønnsomhet til bedre foretaksprestasjoner i den norske

regnskapsbransjen. De fremtidsrettede analyseteknikkene og analyseteknikken

"lønnsomhetsanalyse av enkeltkunder" fører imidlertid til en høyere kostnad-inntekstrate, og

bruk av disse analyseteknikkene fører med dette til dårligere foretaksprestasjoner. Til slutt

finner vi at økt presisjon i utformingen av kundelønnsomhetsanalyser fører til dårligere

foretaksprestasjoner

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit