Fører bruk av kundelønnsomhetsanalyser til bedre foretaksprestasjoner? : en kvantitativ studie av den norske regnskapsbransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432172Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke om det finnes en årsakvirkningssammenheng
mellom bruk av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner i
den norske regnskapsbransjen. Videre har vi undersøkt om det foreligger et årsakvirkningsforhold
mellom økt presisjon i utformingen av kundelønnsomhetsanalysene og
foretaksprestasjoner. Tidligere studier har undersøkt samvariasjonen mellom bruk av
kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner, og denne masteroppgaven vil derfor bidra
til dypere innsikt i dette forholdet.
For å avdekke et årsak-virkningsforhold er det samlet inn informasjon om bruk og år for
implementering av kundelønnsomhetsanalyser via en elektronisk spørreundersøkelse som er
sendt ut til 358 ledere av norske regnskapsbedrifter. Videre ble det innhentet regnskapsdata
fra Proff Forvalt AS for å undersøke forholdet mellom foretaksprestasjoner før og etter
implementering av kundelønnsomhetsanalyser. De finansielle nøkkeltallene
egenkapitalrentabilitet, kostnad-inntekstrate og totalkapitalrentabilitet er blitt brukt som mål
på foretaksprestasjoner, og det er kontrollert for omsetning, andre styringsverktøy og trender
i bransjen.
Funnene vedrørende årsak-virkningsforholdet mellom bruk av kundelønnsomhetsanalyser
som en helhetlig metode, uavhengig av analyseteknikk, er splittet. Resultatene viser at bruk
av kundelønnsomhetsanalyser fører til lavere egenkapitalrentabilitet og lavere kostnadinntektsrate.
Lavere egenkapitalrentabilitet er assosiert med dårligere foretaksprestasjoner,
mens lavere kostnad-inntektsrate er assosiert med bedre foretaksprestasjoner. Videre finner vi
at bruk av analyseteknikken "lønnsomhetsanalyse av kundesegment" fører til lavere kostnadinntekstrate
og høyere totalkapitalrentabilitet. Med dette fører bruk av denne analyseteknikken
for beregning av kundelønnsomhet til bedre foretaksprestasjoner i den norske
regnskapsbransjen. De fremtidsrettede analyseteknikkene og analyseteknikken
"lønnsomhetsanalyse av enkeltkunder" fører imidlertid til en høyere kostnad-inntekstrate, og
bruk av disse analyseteknikkene fører med dette til dårligere foretaksprestasjoner. Til slutt
finner vi at økt presisjon i utformingen av kundelønnsomhetsanalyser fører til dårligere
foretaksprestasjoner