• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gruppetrening og sosial kapital: Hvordan kan organiserte gruppetreninger utvikle sosial kapitalen i bedriften?

Engebrethsen, Audun; Hansen, Thomas A.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.454Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432220
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
I denne masterutredningen ønsker vi å skape forståelse for hvordan organiserte

gruppetreninger kan være med på å utvikle sosial kapitalen i bedriften. Det finnes mye teori

om sosial kapital, og flere studier som tar for seg helseeffekter på individnivå ved å

implementere fysisk aktivitet i bedriften. Det eksisterer derimot lite kunnskap om

hvordan tilretteleggelse for fysisk aktivitet kan ha effekter på bedriftsnivå i lys av sosial

kapital. Med utgangspunkt i dette har vi gjennomført to casestudier i en bedrift som

tilrettelegger for fysisk aktivitet. Vi har samlet inn data ved å utføre ett dybdeintervju og to

fokusgruppeintervjuer med totalt 14 ansatte. Hovedfokuset med intervjuene var å få frem de

ansattes opplevelser ved å trene sammen med kollegaer, og har følgelig tatt utgangspunkt i

perspektivet til de som deltar på treningene. Videre har vi analysert og diskutert dataene ut i

fra de tre dimensjonene i teori om sosial kapital.

Studien finner at de organiserte gruppetreninger utvikler sosial kapitalen i bedriften. I den

strukturelle dimensjonen finner vi at måten gruppetreningene organiseres på, har betydning

for hvordan de sosiale attributtene utvikles. Følgelig forutsetter dette at de organiserte

gruppetreningene er tilgjengelige og frivillige. Terskelen for å delta må være lav og bør

inneholde en fremtidig belønning. I den relasjonelle dimensjonen finner vi at ansatte som

deltar på gruppetreningene danner relasjoner med kollegaer på tvers av avdelinger og

kontorer. Styrken på relasjonene vil være avhengig av hvordan gruppetreningene

organiseres. Treningene øker de sosiale attributtene ved at de ansatte finner likesinnede og

får muligheten til å skape egen og felles identitet. Videre finner studien at gruppetreningene

bidrar til at de ansatte skaper forpliktelser og stiller forventninger til hverandre. Når disse

blir møtt skapes det tillit og de ansatte opplever hverandre som troverdige. I den kognitive

dimensjonen finner vi at de organiserte gruppetreningene legger til rette for en felles

forståelse og er med på å utvikle bedriftskulturen.

Funnene i denne studien viser hvordan organiserte gruppetreninger er med på å utvikle sosial

kapital i bedriften. Ved å ta utgangspunkt i vår reviderte forskningsmodell kan vi komme

enda lengre i utviklingen av teori. Funnene våre vil være interessant for bedrifter som ønsker

et effektivt verktøy for å utvikle sosial kapital. Følgelig vil dette også være interessant for

bedrifter som tilrettelegger for fysisk aktivitet eller vurderer å gjøre det, da organiserte

gruppetreninger har evnen til å tjene flere sentrale områder innenfor et HR-perspektiv.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit