• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kapitalstruktur i børsnoterte shippingselskap : en empirisk studie av determinanter i perioden 2000-2015

Nilsen, Magnus; Breituft, Petter Hansen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (7.679Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2432326
Issue date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [2971]
Abstract
Shipping er i stor grad avhengig av fremmedkapital for å finansiere sine investeringer, og

gjeld har tradisjonelt sett vært den viktigste formen for ekstern finansiering. Tilgangen

dagens shippingselskap har til kapitalmarkeder, byr på et bredt spekter av

finansieringsmuligheter. Denne utredningen tar sikte på å undersøke hvilke faktorer som er

de viktigste determinantene for kapitalstruktur, basert på et utvalg av 182 børsnoterte

selskap. Tidligere empiri har fremhevet en rekke selskapsspesifikke faktorer som er med på å

bestemme kapitalstrukturer i ulike næringer. Utredningen forsøker på sin side å gi et bredere

bilde av finansieringsbeslutninger ved å inkludere et sett med makroøkonomiske faktorer. I

tillegg drøftes marginale valg av kapitalstruktur ved å undersøke sammenhengen mellom

utstedelse av gjeld og aksjer, og årlige endringer i gjeldsgraden.

Ved å sammenligne shippingutvalget med andre industrielle selskap fra G7-landene, finner

vi at shipping viser et høyere gjeldsgradsnivå og høyere finansiell risiko. Selskapsspesifikke

faktorer har en signifikant innvirkning på variasjonen av gjeldsgrad i industrien. Blant annet

er andelen av varige driftsmidler positivt relatert til selskapenes gjeldsgrad, og variabelen har

en betydelig større effekt på disse selskapene enn for andre næringer. Lønnsomhet, risiko og

utbytte har alle et negativt forhold til gjeldsgrad. Ettersom tilbud og etterspørsel i den

maritime industrien er tett knyttet til makroøkonomiske forhold, ser gjeldsgrad ut til å

oppføre seg motsyklisk. På en annen side avdekkes det to interessante forhold som taler for

at gjeldsgraden i shipping kan være medsyklisk.

Når det gjelder norskregistrerte shippingselskap, er det interessant at lønnsomhet ikke har en

signifikant betydning for gjeldsgraden. De utenlandske selskapene ser ut til å påta seg

mindre gjeld ved høyere lønnsomhet, og foretrekker intern finansiering i større grad enn de

norskregistrerte. Videre fører de norske shippingselskapene en mer konservativ

finanspolitikk, hvor det benyttes en mindre andel av gjeld ved store faste kostnader.

Resultatene tyder på at selskapene ikke følger en eksplisitt teori om optimal kapitalstruktur,

men heller kombinerer trade-off og pecking-order i forsøket på å oppnå en målsatt

kapitalstruktur. Modellene i denne utredningen oppnår ikke en nevneverdig høyere

forklaringsgrad når de makroøkonomiske faktorene inkluderes. Utredningen som helhet gir

en god innsikt i dynamikken rundt kapitalstruktur i ulike selskap, samt nyttig kunnskap om

shippingindustrien.

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit