Delingsøkonomien i Norge : kartlegging og kategorisering av delingstjenester i det norske markedet
Abstract
Delingsøkonomi er et relativt nytt fenomen, og kan defineres som verdien av å gjøre
underutnyttede ressurser tilgjengelig på nettbaserte samfunn. Flere vil kjenne til begrepet
gjennom framstillingen i media, der begrepet ofte blir brukt som en samlebetegnelse for digitale
nettverksløsninger. I Norge er fenomenet i en tidlig etableringsfase sammenlignet med andre
land som for eksempel USA. Airbnb, som regnes som en gigant innenfor delingsøkonomien,
ble stiftet i USA allerede i 2008. Til sammenligning var det ikke før i 2015 at pressedekningen
av delingsøkonomien for alvor startet i norske medier.
Formålet med denne utredningen er todelt. Først kartlegger vi delingsøkonomien i Norge ved å
undersøke delingstjenester som opererer i det norske markedet. Vi ser på hvor mange brukere
som er tilknyttet de ulike tjenestene, deres forretningsmodell, samt deres markedsstruktur.
Deretter analyserer vi hver delingstjeneste for å finne fellestrekk mellom dem, med den hensikt
å kunne plassere tjenestene i kategorier.
Delingsøkonomien i Norge er lite forsket på, og vi har derfor studert store mengder
internasjonal empiri og forskning for å støtte opp om analysen vår. Det finnes foreløpig ikke en
entydig begrepsdefinisjon av delingsøkonomi, og mye av vårt arbeid har derfor gått med til å
skape vår egen forståelse av begrepet. I vår kartleggelse av delingsøkonomien har vi avgrenset
utredningen til å kun inkludere ”peer-to-peer” delingstjenester (p2p). Peer-to-peer vil si at
delingstjenester formidler eiendeler eller tjenester mellom private aktører.
I vår kartleggelse av delingsøkonomien i Norge observerer vi 39 delingstjenester som opererer
med p2p-modeller, og som vi følgelig inkluderer i analysen. Vi finner at 50 % av disse
delingstjenestene ble stiftet/lansert i Norge i løpet av 2015 og 2016. Etter en grundig analyse
av delingstjenestene har vi avdekket fellestrekk som gjør at vi kan plassere delingstjenester i
ulike kategorier. Fellestrekkene er basert på hva som formidles, transaksjonsform, samt
hvordan tjenestene skaper verdier for brukerne. Vi observerer også at betydningen av å skape
et godt omdømme vil variere for brukerne, avhengig av hvilken delingstjeneste som benyttes.