Opprettelse av fellesfunksjoner i en distribuert organisasjon : en kvalitativ casestudie av implementeringen av matrisestruktur i Schibsted Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432484Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan et mediekonsern har tilpasset intern
organisering som følge av eksterne strukturendringer i mediebransjen. Tidligere forskning
avdekker at flere mediebedrifter har brukt organisasjonens formelle struktur som et strategisk
virkemiddel for å tilpasse seg en bransje i stadig endring. Ved å studere et ledende
mediekonsern søker vi å utvide forståelsen for hvordan organisasjonens interne struktur kan
gjøre en mediebedrift bedre rustet til å møte utfordringene fra omgivelsene. For å få innsikt i
studiens tema har vi utført en kvalitativ casestudie av Schibsted Norge. Studiens empiriske
grunnlag baserer seg på 13 dybdeintervjuer med ledere på både konsern-, selskap- og
redaksjonelt nivå. Utvalget har gitt oss god forståelse og innsikt i både hvordan Schibsted
Norge har tilpasset seg, hva som er motivet bak og hvilke virkninger tilpasningene har for
organisasjonen.
I studien avdekkes det hvordan et mediekonsern har tilpasset seg organisatorisk i form av
konserndannelse, opprettelse av fellesfunksjoner og implementering av matrisestruktur. Dette
gjøres med intensjon om å oppnå stordriftsfordeler gjennom bedre utnyttelse av ressurser og
utvikling av kunnskap og kompetanse på tvers. Studien avdekker videre hvilke muligheter og
utfordringer tilpasningene medfører. Mulighetene er knyttet til frigjøring av ressurser, mer
fleksibel fordeling av kompetanse og en spesialisert ressursbase. Utfordringene som avdekkes
kan deles i to grupper, og kan sees i sammenheng med den geografiske avstanden, innslag av
matrise og kombinasjonen av disse to trekkene i organisasjonen. Den ene gruppen med
utfordringer er knyttet til hvordan innslaget av matrise endrer rolle- og ansvarsfordelingen
med tvetydige mandater mellom ledere, og dobbel tilhørighet for ansatte. Ny rolle- og
ansvarsfordeling skaper nye former for lederskap, hvor makt i større grad må utøves gjennom
innflytelse. Den andre gruppen er knyttet til hvordan geografisk avstand i en distribuert matrise
utfordrer samhandling, interne beslutningsprosesser, kommunikasjon og organisasjonskultur.
Mediebransjen er kanskje en av de bransjer som de siste årene har opplevd størst endringstakt.
Dette har gitt bransjen og enkelte mediebedrifter, ledelse og medarbeidere store utfordringer
og nye krav. Schibsted Norges endringsunivers, tilpasning til digitalisering og ny abonnent -
og kundeadferd er et bilde på dette. Vi mener derfor at studien vår er svært dagsaktuell, og
håper den kan være til nytte og av praktisk verdi for Schibsted Norge og andre mediebedrifter.