Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorJohansen, Anette Bjørsvik
dc.contributor.authorAxe, Martine
dc.date.accessioned2017-03-01T09:34:45Z
dc.date.available2017-03-01T09:34:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432484
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få innsikt i hvordan et mediekonsern har tilpasset intern organisering som følge av eksterne strukturendringer i mediebransjen. Tidligere forskning avdekker at flere mediebedrifter har brukt organisasjonens formelle struktur som et strategisk virkemiddel for å tilpasse seg en bransje i stadig endring. Ved å studere et ledende mediekonsern søker vi å utvide forståelsen for hvordan organisasjonens interne struktur kan gjøre en mediebedrift bedre rustet til å møte utfordringene fra omgivelsene. For å få innsikt i studiens tema har vi utført en kvalitativ casestudie av Schibsted Norge. Studiens empiriske grunnlag baserer seg på 13 dybdeintervjuer med ledere på både konsern-, selskap- og redaksjonelt nivå. Utvalget har gitt oss god forståelse og innsikt i både hvordan Schibsted Norge har tilpasset seg, hva som er motivet bak og hvilke virkninger tilpasningene har for organisasjonen. I studien avdekkes det hvordan et mediekonsern har tilpasset seg organisatorisk i form av konserndannelse, opprettelse av fellesfunksjoner og implementering av matrisestruktur. Dette gjøres med intensjon om å oppnå stordriftsfordeler gjennom bedre utnyttelse av ressurser og utvikling av kunnskap og kompetanse på tvers. Studien avdekker videre hvilke muligheter og utfordringer tilpasningene medfører. Mulighetene er knyttet til frigjøring av ressurser, mer fleksibel fordeling av kompetanse og en spesialisert ressursbase. Utfordringene som avdekkes kan deles i to grupper, og kan sees i sammenheng med den geografiske avstanden, innslag av matrise og kombinasjonen av disse to trekkene i organisasjonen. Den ene gruppen med utfordringer er knyttet til hvordan innslaget av matrise endrer rolle- og ansvarsfordelingen med tvetydige mandater mellom ledere, og dobbel tilhørighet for ansatte. Ny rolle- og ansvarsfordeling skaper nye former for lederskap, hvor makt i større grad må utøves gjennom innflytelse. Den andre gruppen er knyttet til hvordan geografisk avstand i en distribuert matrise utfordrer samhandling, interne beslutningsprosesser, kommunikasjon og organisasjonskultur. Mediebransjen er kanskje en av de bransjer som de siste årene har opplevd størst endringstakt. Dette har gitt bransjen og enkelte mediebedrifter, ledelse og medarbeidere store utfordringer og nye krav. Schibsted Norges endringsunivers, tilpasning til digitalisering og ny abonnent - og kundeadferd er et bilde på dette. Vi mener derfor at studien vår er svært dagsaktuell, og håper den kan være til nytte og av praktisk verdi for Schibsted Norge og andre mediebedrifter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleOpprettelse av fellesfunksjoner i en distribuert organisasjon : en kvalitativ casestudie av implementeringen av matrisestruktur i Schibsted Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel