Bruk av bonus i Norge : en kartlegging av utviklingen i bruk av bonus blant norske virksomheter i perioden 2012-2016
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å kartlegge utviklingen i bruk av bonus for
perioden 2012 til 2016. Hensikten er å gi et bilde av bonusens omfang på nasjonalt nivå, og på
hvordan den seneste tids utvikling har vært i Norge. Vi har benyttet kvantitativ metode og
spørreundersøkelse, og utvalget er basert på Dagens Næringslivs liste over Norges 500 største
virksomheter. Vi henvendte oss til 462 av disse, hvorav 221 besvarte undersøkelsen i sin
helhet (svarprosent på 48 %).
Vi finner at fra 2012 til 2016 har omfanget av bonus hatt en marginal økning hos private
virksomheter, både når det gjelder andelen virksomheter med bonusordning, og andelen
heltidsansatte som omfattes av en slik ordning. I 2016 har 85,8 prosent av de private
virksomhetene bonus (økt med 1,4 prosentpoeng), mens gjennomsnittlig andel ansatte med
bonus er 45,2 posent (økt med 0,4 prosentpoeng). Ser vi bakenfor tallene observerer vi at 63
virksomheter har endret andelen ansatte som har bonus, mens 19 virksomheter enten har
innført eller avviklet ordningen i løpet av perioden. Dette viser at virksomhetene stadig gjør
endringer, selv om dette ikke kommer frem av gjennomsnittlig utvikling.
Etter at bonus gjorde sitt store inntog blant norske virksomheter på 90-tallet, har det vært et
omdiskutert tema. Forskning på området viser varierende resultater knyttet til
bonusordningens effekter. Enkelte hevder at det kan ha styringsmessige fordeler, mens andre
mener det gjør mer skade enn nytte – spesielt dersom bonussystemet ikke er tilpasset den
enkelte virksomhet. Den delte oppfatningen finner vi også i vår undersøkelse, hvor det er
tydelig at respondentene har ulike erfaringer vedrørende bruk av bonus. På tross av dette
finner vi at bonus er et utbredt styringsverktøy blant norske private virksomheter, og vi finner
få indikasjoner på en fremtidig reduksjon i andelen virksomheter med bonusordning. Det vi
derimot observerer, er at mange foretar endringer innad i virksomhetene knyttet til
bonusordningens omfang og utforming.