• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av bonus i Norge : en kartlegging av utviklingen i bruk av bonus blant norske virksomheter i perioden 2012-2016

Loe, Hanne Raddum; Lindahl, Anja
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.498Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432487
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å kartlegge utviklingen i bruk av bonus for

perioden 2012 til 2016. Hensikten er å gi et bilde av bonusens omfang på nasjonalt nivå, og på

hvordan den seneste tids utvikling har vært i Norge. Vi har benyttet kvantitativ metode og

spørreundersøkelse, og utvalget er basert på Dagens Næringslivs liste over Norges 500 største

virksomheter. Vi henvendte oss til 462 av disse, hvorav 221 besvarte undersøkelsen i sin

helhet (svarprosent på 48 %).

Vi finner at fra 2012 til 2016 har omfanget av bonus hatt en marginal økning hos private

virksomheter, både når det gjelder andelen virksomheter med bonusordning, og andelen

heltidsansatte som omfattes av en slik ordning. I 2016 har 85,8 prosent av de private

virksomhetene bonus (økt med 1,4 prosentpoeng), mens gjennomsnittlig andel ansatte med

bonus er 45,2 posent (økt med 0,4 prosentpoeng). Ser vi bakenfor tallene observerer vi at 63

virksomheter har endret andelen ansatte som har bonus, mens 19 virksomheter enten har

innført eller avviklet ordningen i løpet av perioden. Dette viser at virksomhetene stadig gjør

endringer, selv om dette ikke kommer frem av gjennomsnittlig utvikling.

Etter at bonus gjorde sitt store inntog blant norske virksomheter på 90-tallet, har det vært et

omdiskutert tema. Forskning på området viser varierende resultater knyttet til

bonusordningens effekter. Enkelte hevder at det kan ha styringsmessige fordeler, mens andre

mener det gjør mer skade enn nytte – spesielt dersom bonussystemet ikke er tilpasset den

enkelte virksomhet. Den delte oppfatningen finner vi også i vår undersøkelse, hvor det er

tydelig at respondentene har ulike erfaringer vedrørende bruk av bonus. På tross av dette

finner vi at bonus er et utbredt styringsverktøy blant norske private virksomheter, og vi finner

få indikasjoner på en fremtidig reduksjon i andelen virksomheter med bonusordning. Det vi

derimot observerer, er at mange foretar endringer innad i virksomhetene knyttet til

bonusordningens omfang og utforming.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit