Uber mot drosje : en økonomisk vurdering av forretningsmodeller
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432676Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4510]
Sammendrag
Uber har nå vært i Norge i 2 år, og helt siden starten har det vært konflikter mellom Uber og
drosjenæringen. Kjernen i konflikten er at Uber ikke opererer under samme regelverk som
drosjenæringen må forholde seg til. Både forbrukerrådet og konkurransetilsynet konkluderer
med at det er utfordringer knyttet til dagens system, og deregulering er ønsket. Vi har rent
økonomisk analysert om Ubers nettverksmodell eller drosjenæringens hybridmodell er mest
effektiv i lys av teorier om transaksjonskostnader, pris og kvalitet. Dagens teknologiske
utvikling fører til at det er mulig å organisere i nettverk som skaper lavere
transaksjonskostnader enn hierarkisk tradisjonell organisering. Samtidig ser vi at
hybridmodellen i drosjenæringen har trekk fra både nettverk og hierarki. Vi konkluderer med
at Uber sin forretningsmodell er mer effektiv og skaper større velferd for kunden, fordi de har
lavere transaksjonskostnader, lavere pris og ikke er underlagt reguleringer som hemmer vekst.
Slik skaper Uber et større marked. Det betyr også at drosjenæringen i dag vil kunne oppnå
større fordeler av å organisere aktørene i markedet, og da vil forbrukerne spesielt oppnå større
velferd. Vi antyder at dagens regelverk i drosjenæringen må revurderes for å tillate for
innovasjon og bruk av markedskrefter i en tid hvor digitalisering skaper nye muligheter.