Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Tor W.
dc.contributor.authorKirkvik, Anja Basioli
dc.contributor.authorJerpstad, Olaug
dc.date.accessioned2017-03-02T09:47:27Z
dc.date.available2017-03-02T09:47:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432676
dc.description.abstractUber har nå vært i Norge i 2 år, og helt siden starten har det vært konflikter mellom Uber og drosjenæringen. Kjernen i konflikten er at Uber ikke opererer under samme regelverk som drosjenæringen må forholde seg til. Både forbrukerrådet og konkurransetilsynet konkluderer med at det er utfordringer knyttet til dagens system, og deregulering er ønsket. Vi har rent økonomisk analysert om Ubers nettverksmodell eller drosjenæringens hybridmodell er mest effektiv i lys av teorier om transaksjonskostnader, pris og kvalitet. Dagens teknologiske utvikling fører til at det er mulig å organisere i nettverk som skaper lavere transaksjonskostnader enn hierarkisk tradisjonell organisering. Samtidig ser vi at hybridmodellen i drosjenæringen har trekk fra både nettverk og hierarki. Vi konkluderer med at Uber sin forretningsmodell er mer effektiv og skaper større velferd for kunden, fordi de har lavere transaksjonskostnader, lavere pris og ikke er underlagt reguleringer som hemmer vekst. Slik skaper Uber et større marked. Det betyr også at drosjenæringen i dag vil kunne oppnå større fordeler av å organisere aktørene i markedet, og da vil forbrukerne spesielt oppnå større velferd. Vi antyder at dagens regelverk i drosjenæringen må revurderes for å tillate for innovasjon og bruk av markedskrefter i en tid hvor digitalisering skaper nye muligheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleUber mot drosje : en økonomisk vurdering av forretningsmodellernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel